View Single Post
Sitat av proveit
1: Jeg vil ta med at den tradisjonelt er brukt i religiøse ritualer i Sør- og Mellomamerika.

2: Det aspektet får bli opp til en bruker å belyse, ettersom ingen i det norske medisinske apparatet har anledning til å skrive ut planten til terapeutiske formål pr. i dag.
Vis hele sitatet...
Jeg kan bare svare for mitt vedkommende at salvia har vært sterkt medvirkende i å røske meg ut av en lang og dyp depresjon. Og jeg er definitivt ikke den eneste som har opplevd anti-depressive resultater av salvia-bruk.

Jeg tror det er flere faktorer som spiller inn som gjør at salvia oppleves på den måten for meg. Man får en opplevelse som i mitt tilfelle gjør at jeg setter mye mer pris på meg selv og alt rundt meg, jeg hadde satt meg fullstendig fast i en negativ tankegang når jeg var deprimert men salvia sparket godt til den tankegangen og jeg fikk mulighet til å tenke mye klarere og rasjonelt igjen. Ellers føler jeg altså et betydelig oppløft av humør i dagene etter salvia, jeg er mer sosial, prater mer og føler meg generelt bare bedre.

I forsøk på å lage en metafor : Det er som en datamaskin som har stått på i lange tider og hamstret spyware og virus i lange baner - for å så få en fullstendig opprensking og restart.

Det er i hvert fall min erfaring så langt ;-)