View Single Post
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Hei!

Er gått grundig lei av elendige consumer-rutere som ikke takler trafikken til bokollektivet jeg bor i, som gir meg følelsen av at jeg kaster bort 40mbit-linja vi betaler for. I tillegg ønsker jeg et lite prosjekt for å lære mer om nettverk og oppsett av disse (et område jeg er relativt blank på til tross for min erfaring i mange andre områder). Har gjort en del research, og begynner å danne meg et bilde av hvordan drømmeruteren skal være.

Disse delene ser jeg for meg for øyeblikket:
  • Kabinett/PSU: M350S m/ PicoPSU 80W - et knøttlite mini-ITX kabinett med medfølgende PSU og adapter.
    Pris: $69 (390 kroner)
  • Hovedkort: Gigabyte GA-H77N-WIFI - Et hovedkort med 2 NICs (les merknad #1) og 802.11 WiFi og to antenner. LGA1155-sokkel.
    Pris: 820 kroner.
  • CPU: Intel Celeron G540 - 2 kjerner, 2.5GHz
    Pris: 280 kr.
  • Minne: 2GB av vilkårlig billig RAM
  • HDD: En noe eldre 500GB disk jeg har gravd frem. Disk er vel nærmest irrelevant så lenge man ikke skal sette opp for caching i pfSense såvidt jeg vet, da nærmest alt kjøres i RAM?
  • OS/Software: pfSense/m0n0wall

Totalpris: ca 1600 kroner

Jeg ønsker å høre erfaringer fra andre som nylig har bygd miniservere, helst for brukt som ruter. Har jeg valgt et ok oppsett? For dyrt for min bruk? For billig?

Merknad #1: Jeg har valgt et hovedkort med 2 ethernet NICs da jeg trenger ett interface som er koblet mot modem, og ett interface ledig som kan kobles direkte til en maskin, eventuelt til en gigabit-switch om jeg ønsker å anskaffe det. Stemmer tankegangen min her? Det er vel nødvendig med 2 NICs for å kunne ha denne muligheten?

Håper på fruktbar diskusjon!
Sist endret av ticks; 10. desember 2012 kl. 21:02.