View Single Post
Da jeg gikk på videregående fikk vi høre at vi fikk ulovlig fravær med fare for nedsatt oppførselskarakter om vi ikke møtte opp med 250 kroner dagen etter. De "luringene" i OD-komiteen fortalte også at alt vi tjente over kr 250 kunne vi ta selv.

Jeg hadde selvfølgelig irritert meg over OD helt siden vi var tvunget til å delta for første gang, men fant ut at det var en bra måte å tjene penger på. Jeg dro alltid rundt på t-banen og bommet penger av folk, folk var veldig glade for å kjøpe seg god samvittighet. På et par timer i morgenrushet dro jeg glatt inn 600 kroner. Tiggere må jo tjene kjempebra?!?

Uasnsett så ga jeg alltid kronestykker for ca 150-200 kroner til OD-komiteen. De late slaskene gadd skjelden å telle opp alle kronestykkene, så jeg slapp alltid unna med å gi mindre.

En av grunnene til min motvilje mot OD var første året jeg var med, da Od-komiteen på skolen min bestilte pizza til seg selv fra de innsamlede midlene samt at det var massivt underslag (ti kroner til meg, ti kroner til Afrika, ti til meg, til til Afrika....)

Da jeg året etter krevde vanlig undervisning etter å ha henvist til reglene som kom fra OD sentralt, fikk jeg høre at min skole ikke praktiserte det slik. Det kostet for mye å holde ekstra undervisnng denne dagen.

Jeg kom heller ikke noen vei med å ringe OD-komiteen sentralt og be om hjelp. De beskylte meg selvfølgelig for å være usoledarisk. Jeg la merke til til at OD-komiteen sentralt i stor grad overlappet med fylkesstyret i det lokale Solsialistisk Ungdom-laget, så det var kanskje ikke så rart at de ikke var interressert i å hjelpe meg.

Husker det ene året hvor vi ble vist en video om hva pengene skulle gå til. Videoen og foredraget la vekt på hvor synd det var på en eller annen urbefolkning i Indonesia (tror jeg det var), som måtte gå på offentlige skoler der undervisningen gikk på det språket 99% av landet snakket. Da jeg rakk opp hånden og spurte hvorfor det var ille at barna lærte det offentlige språket i landet, ville ikke det bare være en fordel for integreringen i fremtiden?, ble jeg skjelt ut av OD-damen. Jeg var både fascist, imperialist og det som verre var. Det var da jeg ga opp å diskutere....