View Single Post
For meg virker dette å være en forholdsvis grundig undersøkelse. Helsedistriktene undersøkelsen dekker har tilsammen 1,8 mill mennesker. Metodikken som brukes er kurant og gjennomtenkt, og gjennomlesning av artikkelen sier meg at det ikke er noe forsøk på misjonering, men heller et forsøk (vellyket sådan) på å kvantifisere helserisikoen ved cannabisrøyking.

For å standardisere cannabisbruken har de benyttet seg av joint year, en versjon av det tobakksrelaterte uttrykket pack years (20 sigg om dagen i et år = 1 pack year). Joint year betyr 1 joint om dagen i et år. Hovedfunnet i undersøkelsen er at risikoen for lungekreft stiger med 8% for hvert joint year man har hatt. Dette er omtrentlig den samme risikoen man finner med hvert pack year for sigaretter (7%). Det blir funnet forskjeller i risiko avhengig av hvor mange joint years man har, med 5,7 ganger større risiko for dem med 10,5 joint years eller mer (som da har røykt i underkant av 4000 joints eller mer).

Det altnett-artikkelen peker på, nemlig at utvalget med faktiske kreftcases som brukes for å beregne risiko for "superstoner"-gruppen bare er på 14 personer, er forsåvidt relevant for diskusjonen. Men problemet er at selv om helsedistriktene som ble undersøkt utgjør 1,8 mill mennesker, er totaltinsidens for lungekreft så liten (i Norge med nesten 4,7 mill mennesker har man rundt 2000 nye tilfeller av lungekreft hvert år) at en faktisk må ta til takke med så lavt utvalg. Men, undersøkelsen burde følges opp flere år på rad, for å se om tallene viser samme trend.

Undersøkelsen kan forresten finnes her: http://erj.ersjournals.com/cgi/content/short/31/2/280 Dersom det er problemer med å få fulltext artikkel kan de spesielt interesserte sende meg en pm, så kan jeg sende på mail.