View Single Post
Sendte nettopp mailen under til alle - absolutt alle - jeg noensinne har hatt e-post kommunikasjon med på norsk. Oppfordrer herved alle til å skrive noe liknende og bombardere kontaktene sine. Kanskje et spark i rævva hjelper litt?

Disclaimer - jeg har overdrevet med vilje, for at folk skal ta dette på alvor. Jeg er så eitrende forbanna det freser innvendig.

Du bør ha fått med deg at et EU-direktiv av de sjeldne er på trappene - all datatrafikk via telekommunikasjon (Internett, mobil, sms etc.) skal skal lagres og gjøres tilgjengelig for politietterforskning. I prinsippet antar dette direktivet at alle landets borgere er potensielle kriminelle. Riktignok skal bruk av dette materialet kun tillates dersom det er mistanke om alvorlige forbrytelser - men alvorlighetsgraden er ikke definert, og kan omdefineres under påskudd av at det er "verdifullt verktøy for politiet" etc. Det vil også være mulig å gjennomgå data uten tillatelse til å "bruke" det, fordi bruksdefinisjonen gjelder bruk som bevis i rettsaker.

Forhåpentligvis trenger jeg ikke presisere at dette er et enormt overtramp av personvernet og en alvorlig undergraving av vår frihet. Som fri samfunnsborger har jeg rett til å oppsøke hvilken informasjon jeg vil. Men det aristoteliske prinsipp om at kunnskap skal søkes for kunnskapens egen skyld har dessverre ikke lenger den samme verdi i vårt samfunn. Det er Francis Bacons prinsipp om makt og profitt som danner rammen for forskning, og som tildeler verdi til den kunnskap vi oppsøker som enkeltpersoner. Om dette direktivet blir innført, halverer myngihetene plutselig vår potensielle kunnskapshorisont. I ytterste instans vil det ikke lenger være stuerent å oppsøke informasjon om terrorisme eller ytterliggående politiske organisasjoner (Hvorfor skal du vite noe om dette? Er du ytterliggående? Er du en potensiell trussel?). Det vil ikke være akseptabelt å undersøke f.eks. alternative medisinske behandlingsmetoder (Dette er ikke tillatt i Norge i dag - er du på vei mot en ulovlig handling?), eller sette seg inn i "potensielt farlige" emner man av en eller annen grunn har lyst å vite mer om. Med andre ord, myndighetene kan definere hva som er nødvendig/akseptabel kunnskap på en helt ny måte. Fordi informasjonsflyten er kontrollert, faller også en stor del av muligheten for kritikk av myndighetene bort.

La meg gi et eksempel: Jeg er interessert i etnobotanikk, altså hvordan spesielle planter får en religiøs eller kulturell betydning i gitte samfunn. Det være seg kaffe og tobakk i dagens Norge, ayahuascha i Sør-Amerika eller cannabis i det gammeltestamentlige midtøsten. DET INTERESSERER MEG. Faen heller, er jeg kriminell? Nei. Kan politiet med EU-direktivet i hånd mistenke meg for ulovlig import av frø, eller til og med dyrking / innføring av cannabis (hasj, for dere som ikke vet det)? Uten tvil. Internettloggen min viser maaange sider om tema som ikke samsvarer med norsk lovgivning. Poenget er at informasjon i seg selv ikke kan være underlagt lovgivning på denne måten - jeg gjør ikke noe galt ved å sette meg inn i slike tema. Likevel vil min søken etter informasjon mistenkeliggjøre meg. Hva om mine undersøkelser gir meg den oppfatning at lovverket bør endres? F.eks. mener jeg sjamaner i Norge bør ha mulighet til å bruke tradisjonelle psykoaktive planter. Heldigvis kan jeg fritt mene dette i et demokratisk samfunn - jeg kan til og med arbeide politisk for en lovendring. Jeg kan diskutere saken på Internett med andre likesinnede, eller sjamaner som forteller om bruk av disse plantene. Og det kan myndighetene snart overvåke, og slå ned på.

Så, det betyr at den som ikke har noe å skjule, som lever et lovlydig liv, ikke har noe å frykte? Nei. Vi har all grunn til å være redde. Det prinsippet som brytes ved at alle underlegges statlig overvåkning er det samme prinsippet som sier det ikke er OK for en politimann å stoppe tilfeldige folk på gata og kreve kroppsvisitasjon og urintesting. Det er NØYAKTIG det samme det går ut på. Vår lovgivning skal beskytte våre rettigheter, ikke omvendt. Vi skal ikke måtte stå med lua i hånda ovenfor loven - vi skal være trygge på at vi ikke bryter den, fordi vi lever i et rettssamfunn hvor loven er i tråd med de felles verdier vi har i et demokrati. Og Aristoteles' tanke om at kunnskap kan søkes for kjærligheten til kunnskapens egen skyld - fordi kunnskap har verdi i seg selv - er en grunnleggende verdi. Det samme er rettsstatens tanke om at vi alle er lovlydige inntil motindikasjon på dette registreres.

Internett er den største revolusjon innen kommunikasjon og informasjonsspredning noensinne. Ikke la dette falle inn under kontroll på denne måten! Stortinget kan bruke sin vetorett mot alle EU-direktiv, også dem som faller under EØS. Skummelt nok er det bare Venstre som har stilt seg kritisk til direktivet (selvsagt foruten Datatilsynet). Jeg ber deg om å signere dette oppropet: http://www.opprop.no/opprop.php?id=neitileudir og oppfordre alle dine kontakter om å gjøre det samme.

Ha en fortsatt fri dag på Internett!

Mvh
[meg]
Vis hele sitatet...