View Single Post
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Begrunne og begrunne. Det er egentlig en veldig subjektiv mening, men jeg mener i alle fall at det er et lekende lett språk som kan gjøre mye avanserte greier - men samtidig på en intuitiv og lett måte. Dette er selvfølgelig ikke bare på grunn av C# i seg selv, men på grunn av et glimrende verktøy (IDE) som Microsoft Visual Studio 8.0.

Alt er selvfølgelig objekt- og namespace-orientert, noe som gir deg en god følelse av hva OOP kan tilby og hvordan man bruker det. Skal du lage GUI er det heller ikke noe problem, tegne opp, skrive koden til hva som skal gjøre hva. Kompiler. Vips, du har et program med GUI.

Du får dermed se resultat av det du gjør rimelig kjapt i form av GUI, og ikke bare med konsollutput som du "vanligvis" ville gjort med C/C++.

Dessuten har man haugevis av funksjonalitet og innebygde muligheter som overgår språk som C eller C++. Funksjoner som kan hjelpe deg med å lese XML-filer uten noen store operasjoner (Installering av bibliotek eller lignende), Sockets, Kryptografi, Regexp osv.

Nå får du selfølgelig dette også i VB.Net eller et av de andre 40 språkene som er kompatible med .Net rammeverket, men for min egen del har jeg bevegd meg mer og mer ut på C# når jeg skriver programmer. I alle fall hva Windows angår, så får vi se hvor langt prosjektet mono strekker seg.