View Single Post
Navnet og ansiktet er kjent over hele landet, men hva er historien bak denne mannen?

Jeg har forsøkt å google litt for å finne ut mer om han, men oversvømmes av treff relatert til angrepet.

Han fremstår som en intelligent og oppegående mann - helt frem til 2008\2009, hvor det hele tilsynelatende tok en dramatisk vending som førte til hendelsene i Oslo i går.

Så langt vet jeg at han lenge har vært involvert i nazist-miljøene, han hater muslimer og at Norge er såpass åpent for å omgjøres til et multikulturelt samfunn, og at han fra 2005 til 2008 drev et IT-firma (hadde i 2007 en formue på over 600.000 - i forhold til lusne 7000 i 2006, så firmaet har tydeligvis gått ok, eller så har han arvet noe).

Mannen er helt tydelig psykisk syk, og med tanke på utsagn om "jeg har lest 15 000 timer økonomi og politikk" tenker jeg tvangstanker, muligens som biprodukt av schizofreni.

Det går en rimelig klar linje på forløpet for min del iallefall..
2003: Slutter i jobben hvor han omgås mennesker
2005: Starter sitt eget firma
2008: Firmaet tvangsavvikles (da var han i slutten av tyveårene)
2009: Nytt firma som dekke for å kjøpe 6 tonn kunstgjødsel
2009: Innleggene på document.no begynner
2010: Innlegg fortsetter - og opphører - sannsynligvis fordi han ikke ble tatt på alvor.
2011: Terrorangrep rettet mot Arbeiderpartiet.

Det er ingen hemmelighet at mange mennesker kan ha en psykisk lidelse liggende latent, og at den trenger en traumatisk opplevelse for å utløses.
Noe har skjedd, det er iallefall helt klart, men frem til Politiet kommer med noen pressemeldinger fra avhøringen forblir alt spekulasjoner.

Hva vet vi egentlig om denne personen? Hva skjedde i 2008?