View Single Post
Sitat av electron
Jeg kan ikke mye juss, men det fungerer stort sett å stå på sitt og være klinkende klar om hva man mener. Dette er min erfaring:

Jeg og mine venner var ute på jessheimen lørdagskveld. Vi hadde med oss 5g kokain,
og var ganske fulle (og etterhvert rusa). Da vi stod ute og tok en røyk, kom politiet bort og ba oss bli med til stasjonen. Jeg spurte med en gang på hvilket grunnlag, de svarte at de viste vi hadde tatt kokain (jeg hadde 2g igjen i lomma). De fleste ville vel kanskje få litt noia, og det fikk de 2 andre jeg var med for å si det sånn... da vi kom til stasjonen ble vi puttet på 3 forskjellige rom, og alle ble bedt om å tømme lommene og avlegge urinprøve.
Begge mine kamerater ga seg med en gang, og ble tatt (bot på 5000kr). Jeg derimot sa at jeg allerede var ganske sint fordi de ødela kvelden min (holdt meg sakelig) og ba om å få gå umiddelbart hvis de ikke hadde flere spm (jeg hadde jo allerede svart nei på de to første ang urinprøve osv).

De sa at jeg automatisk var skyldig hvis jeg nektet, og at jeg kom til å måtte ta blodprøve i tillegg. Da forklarte jeg han at her i norge er man ikke automatisk skyldig fordi en politimann fra jessheim syns det er mistenksomt å ikke ville avlegge prøve, og at hvis han ikke hadde mer en tomme trusler å komme med, så ville jeg forlate stedet før jeg lager en sak ut av dette (bl.a æreskrenkelse utenfor utestedet tidligere). Etter mye om og men, reiste jeg meg dritrusa på kokain, med 2g i lomma, fortalte begge poiliti betjentene at jeg herved ikke finner meg i denne uproffesjonelle behandlingen. Jeg marset rett ut døren, ingen sa et ord.

viva la freedom...
Vis hele sitatet...
Ganske festelig historie du forteller. Politimannen må ha vært usedvanlig klar får å slutte på jobben denne natten. Jeg kan garantere deg at du ikke vil møte en slik politimann neste gang du blir tatt.

Så litt om lovhjemler til prøve.

En prøve er et granskning som kalles kroppslig undersøkelse. Dette finner i straffeprosesslovens § 157.

Også for slikt inngrep trenger politiet skjellig grunn. For narkomane, er skjellig grunn ofte tegn på rus. Politiet er trent i gjenkjenne ulik tegn å rus. Når slike tegn er gjenkjent er skjellig grunn til stedet.

Urinprøve er gjerne et "tilbud" til den mistenkte om å avkrefte/bekrefte mistanken på en enkel og rask måte. Dersom den mistenkte ikke ønsker å samarbeide, vil det bli tatt blodprøve. Om nødvendig blir blodprøven tatt under tvang. En som fysisk motsetter seg slik blodprøve, vil rammes av strl. § 127, og her er rettspraksis alltid fengselsstraff.