View Single Post
Vel, hvordan skal vi definere avhengig da? At man ikke har sterk nok psyke til å nekte seg selv å innta stoffet? At kroppen har gjort seg så kjent med stoffet at man krøller seg sammen av smerte om man ikke får det? Alt er relativt.

Vi kan dele folk inn i grupper og vinkle det på denne måten: de fleste mennesker bruker ikke dop. La oss gi denne gruppen navnet "normale", bare får å få et navn på den. Menneskene i denne gruppen er meget skeptiske til hva de gjør, og er ikke villig til å ta sjanser med dop. De følger det meste av sammfunnets regler og respekterer autoriteter. Merk. jeg sier ikke at alle er sånn, men nå generaliserer jeg..

Så har vi den gruppen vi kan kalle "avvikende" som viker vekk fra de "normale" på den måten at de gir litt mer faen/er mindre skeptiske og derfor kanskje driver med rusmidler som cannabis, sopp, piller o.l. Menneskene i denne gruppen har en lavere terskel med syn på hva som er rett og galt. De aksepterer mer enn det de "normale" gjør. De respekterer ikke autoriteter i så høy grad som de "normale" og vil gjerne bestemme selv hva de skal gjøre eller ikke gjøre. Mennesker i denne gruppen kan kanskje bli litt for gira på diverse substanser og få rusproblemer, men de fleste kommer seg ut av det med livet i behold.

Så har vi den siste gruppen vi kan kalle "ekstreme". De ekstreme er de som ikke syntes heroin, tungt missbruk av amfetamin (sprøyter) og slikt er så skummelt som de "normale" og de "avvikende" syntes. Disse personene gir veldig faen i det meste og gjør som de selv vil uten å bry seg så mye om konsekvensene. De "lever bare en gang..", tror på seg selv når de sier de ikke har problemer med rus osv..


Jeg sier ikke at alle er enten normale, avvikere eller ekstreme, for jeg kjenner mange som driver med litt av hvert en gang i blandt uten at det gir konsekvenser, men da er disse personene også en undergruppe av de normale eller de avvikende. De setter seg gjerne inn i det de har planer om å gjøre og gir IKKE faen, men bryr seg i høy grad.

Håper folk forstår dette riktig og ikke begynner å flame meg, men heller sier ifra om det var noe som var litt uklart. Var litt vanskelig å ordlegge meg på en forståelsesfull måte her.

fremad: hvis personer er villige til å prøve heroin er det stor sjanse for at de prøver det igjen og gir litt for mye faen..