View Single Post
Jeg fastslår da at vi er litt enige og litt uenige i temaet om valg av hunde-rase, veldig p.g.a. det selvsagt har mye å si i profesjon å velge en rendyrket rase til narko-søk, men som frivillig basis har dette neppe noe innvirkning. Der kommer hunde-eier til hunde-eier å være uenig i all fremtid, dette gjelder den kunnskapen hunde-eieren anskaffer seg på rasen fra den dag de spytter ut en 4k-7k på en liten hundevalp til den dagen de dresserer den første gang. Har opplevd krangler i avls- og klubb-miljøet så busta fyker på svært små bagateller, ikke vits i å hente slikt fram her - det eneste jeg vil påpeke er dette:

" Det er aldri hundens feil om den får en destruktiv eller aggressiv holdning/natur, kun eierens feil "

Dine eksempler er korrekte i såfall mp34567, men gå til en hunde-instruktør og forhør først da vel, hvis primær-ønsket til denne hunden er et narko-oppdrag. Her kan nok instruktøren være behjelpelig, mest sannsynlig vil han/hun helle til mentalmelt og mitt syn utfra valget av bikkje til slikt oppdrag. Mye fordi instruktøren vil anbefale en valp som du må like å jobbe med hele tiden.

Det som gjør en god narko-søker av en bikkje er ikke hvor disponibel den er til søk fra før, men hvor mye arbeid som legges ned til å gjøre bikkja til narko-søker. Vær klar over at dette ikke har noe hverken med jakt-innstinkt eller noe naturlige innstinkter som kan dyrkes frem i en rase: Dette er opplæring (dressering) av en egenskap som er karakteristisk for hunder generellt (og kaniner visstnok). Andre får komme med sitt syn på denne saken, syns for øvrig denne tråden har vært av de veldig saklige og faktisk særdeles interessant - håper den fortsetter. Mye bra kunnskap ute å går, både blant hunde-eiere og hunde-interesserte, noe som gleder denne dyre-elskeren her ihvertfall.