View Single Post
Master debater
Dekilaz's Avatar
851
Sitat av vidarlo
Box(-en) er et ord for datamaskin, i.e computer. Det er et etablert ord, og er entydig.
Vis hele sitatet...
Boks/box er ikke et etablert ord for datamaskin iflg. bokmålsordboken. Slik du ordlegger deg, så virker det som om du synes at emner som "Boks-problemer" og "Problemer med boksen" vil være comme il faut dersom man har problemer med datamaskinen. Selv synes jeg emner som "Data-problemer" og "Problemer med dataen" er mer entydige, og jeg er også av den oppfatningen at disse uttrykksmåtene er mer etablert i norsk språk enn det f.eks "problemer med boksen" er.

En annen ting som gjør "en data" veldig entydig er av bestemt artikkel. "Data" som "informasjon" tar ingen artikkel. Setningen "Jeg har problemer med dataen." er kanskje en språkblomst, men de aller fleste vil likevel tyde den som "Jeg har problemer med datamaskinen".

Jeg forsåvidt enig med Tias, og kan man bruke korrekt norsk er det selvsagt alltid å foretrekke, uansett forum. Jeg synes imidlertid at betydningen man legger i ordet "data" er et problem av mindre betydning på dette forumet, ettersom det er såpass mye annen håpløs norsk her som bør ryddes opp i først (f.eks. og/å, orddelingsfeil og riktig bruk av stor og liten bokstav).
Sist endret av Dekilaz; 29. mai 2007 kl. 14:03. Grunn: skrivefeil