Tråd: Ayahuasca
View Single Post
Når det gjelder diettens lengde så er det greit å vite at det er ikke livsfarlig å ta seg en biff dagen før man drikker Ayahuasca, men sjansen for høyt blodtrykk og påfølgende hodepine/muskelsmerter er jo ikke noe man gambler med når man forbereder seg til en så spesiell opplevelse. For det her er absolutt ikke noe man drikker og chilleturer hjemme med venner og hører på psytrance til. Dette er seriøs bissniss og en krevende opplevelse selv for erfarne fjellfolk.

Sør-Amerikanerne er forøvrig mye strengere på dietten når vestlige mennesker er involvert. Sikkert for å forsikre seg om at ikke de vestlige mediaene har noe negativt å si om sakramentet deres.
Tenk deg selv hva som hadde hend hvis en eller annen feit hamburgeramerikaner dør av hjerteinfarkt under påvirkning av Aya....da hadde det nok fort blitt bråk i amerikanske presseringer.
Når Urbefolkningen jobber med teen uten utenforstående er dietten mer avslappet. Tyraminforgiftning skal mye til å pådra seg, ihvertfall med ekte Ayahuasca, som er laget av Banisteriopsis Caapi og Psychotria viridis. Grunnen til dette er at MAOi'ene i denne miksturen bare er aktive i kroppen i rundt seks timer. Så så lenge man holder seg unna skikkelig tyraminrik mat (skalldyr, overmoden frukt, restemat) og ikke driver maed andre droger i samme periode (spesiellt amfetaminer kan være livsfarlig) så er man rimelig safe. Mange stammer i S.Am. gir Aya til gravide kvinner såvel som nyfødte barn, så farlig er Aya definitivt ikke. Faren er her, som i så mange andre Entheogener, feil bruk av brukeren.

Det finnes imidlertid Aya-analoger der f.eks Syrian Rue eller andre MAOi'er som har mye lengre virketid blir brukt istede, og da kan det lettere oppstå komplikasjoner skulle jeg tro.

Mye av dietten (tradisjonelt holder man seg unna salt, fett, sukker og sex i 1-14 dager) handler jo iogforseg mer om å rense sinnet og hjernen for forstyrrende elementer som kan fortåke opplevelsen enn av sikkerhetsmessige grunner.
Bare det å ikke innta sukker og salt på to tre dager forander bevissthetstilstanden drastisk og gjør deg mer klar for å dykke dypt når man tilslutt drikker teen.

Jeg personlig pleier å gå på diett i to dager før og en dag etter Aya-sermonier. Og jeg avholder meg fra andre psykoaktiva, inkl. sex, cannabis og alkohol i den samme perioden.