View Single Post
Dette kommer an på katten din. Enkelte katter dør nok etter få timer i 15 minus. Tenker da på slik ting uten pels, og andre innekatter. Men har du en skikkelig katt er det ikke noe problem å la den være ute i 15 minus. Selv om kattene alltid oppsøker varme steder som foran peisen, betyr det ikke at de fryser lett. En katt holder på sin egen kroppsvarme selv i lave temperaturer som minus 15

. Deres pels er et mesterverk sett med isoleringsøyne. Mange katteraser er utstyrt med to lags pels. Inner og ytterpels. Innerpelsen er så tett at selv ikke vann trenger inn til huden. Samtidig er hårene hule. Dette gjør at det er luft inne i hårene. Det er denne luften som gjør at isoleringen er så god. Alle som har hvert i militæret og på vinterøvelse vet hvor viktig helsetrøya er. Hullene i helsetrøya gir luftlommer. Og luften blir varmet opp av kroppsvarmen. Luften isolerer så mot kulden. Det er altså det samme med katten.

Ytterpelsen stopper det meste av vind og vær. Dette hjelper selvsagt til med at luften i de hule hårene under ikke kjøles ned.

Har katt selv. En langhåret skogkatt. Den er alltid ute om vinteren, selv om gradestokken kryper ned mot minus 20. Den har mulighet til å komme inn når den måtte ønske, da jeg alltid sover med vinduet åpent. Katten har kun kommet inn ved et par anledninger, og det var full storm ved begge anledninger. Så katten min tåler fint minus 20, men den hater sterk vind tydeligvis.

Men selv om katten din har pelsen til å tåle det, så er det ikke sikkert den liker å være ute i så kaldt vær da. Men som katter flest så er nok din katt istand til å si ifra om den ikke liker å være ute i minus 10-15.

Mitt råd er å slippe ut katten som normalt, men hold et lite øye med ytterdøra utover kvelden/natta. Sjekk om den vil inn igjen. Er den ikke ved døra, er det ingen fare.

Edit: Men husk å sjekk potene og ørene for frostskader. Merker du noe til det så må du holde katten inne om natten en periode.