View Single Post
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av vdank Vis innlegg
Gi hver elev(med foreldre) en sjekk eller voucher som de kan bruke til å betale for. På denne måten slipper man markedet til og det vil oppstå konkurranse mellom skolene.
Vis hele sitatet...
Å herregud. Nei. Det kommer til å føre til at skolene gir høyere karakterer uten grunn, for å trekke til seg flere elever. Etter en stund får alle som ikke er idioter 6 i karakter, uten at de egentlig har lært noe.

Kapitalistiske systemer optimaliser kun for det som er synlig utenifra. Kun utifra det som selger. Ikke nødvendigvis for det som er best for kunden, eller i dette tilfellet, eleven.

Når det er sagt.. dette er ikke svart og hvitt. Jeg er ikke helt imot privatskoler.

Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
jeg er i mot all privatisering, da alt bare dreier seg om å tjene penger..
Vis hele sitatet...
Jeg gikk på Oslo Private Gymnas, og hvis jeg husker riktig ble den opprettet i protest mot en skolereform. Hun som grunnla skolen var lei av alle reformene, og ville starte en skole der det var fokus på læring. Alle privatskoler handler ikke om å tjene penger.

Det er bra med litt variasjon. Så lenge det er en grense på hvor mye privatskoler kan ta i skolepenger, og elever kan få dekket det via stipend, så synes jeg det er bra.

Men jeg hadde ikke syntes det var noen kjempestor tragedie om privatskolene
forsvant. Så lenge den offentlige skolen blir bra nok. Vi kan begynne med å gi lærere bedre lønn og status.