View Single Post
drQ
Egendefinert
634
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Jeg trodde folka på denne siden hadde litt kunnskap, dere har mange tydligvis blitt sterkt påvirket av media. Han som stiller spørsmålet er jeg helt enig med.

Alle personer er like mye verdt. Uansett størrelse, alder, skjønn, farge, rase, religion, jobb osv...

Jeg bryr meg ikke hva statusen eller jobben til den personen er... hvis du skyter en politimann skal du ikke få strengere straff om du skjøt en annen man med ca samme alder.
hvorfor jeg sier alder, er jeg synes de som dreper BARN skal få MYE strengere straffer, ikke fordi barna er MER verdt, men fordi barn skal ikke bli straffet, eller drept... Med mindre barnet er 14 år helt psyko og har takk med seg en ak-47 på kjøpesenteret for å spille GTA live... dere skjønner???

Så om han politimannem som dere tok som eksempel jobber for statet og bla bla bla, hvem bryr seg.... samma det, det kommer flere politifolk etterhvert. Jobben skal ikke gi et menneske mer verdi, selvom jobben hans er å hjelpe andre...

MEN Hvis du for eksempel er i en landsby der det finnes 500 folk, og det kun finnes en lege der... og alle de 500 er dødsyke, og han er den eneste som hjelper dem... og du skyter han.. er det en annen sak...
men ikke fordi han er mer verdt, men fordi du har satt de andre 500 i livstruende situasjon...
Vis hele sitatet...
Jeg òg trodde folk her hadde litt kunnskaper.

Premissene for hele denne debatten er feil. Grunnen til at et drap på politifolk straffes strengere har ingenting å gjøre med at de er "mer verdt". Et drap på en politimann er ikke bare et drap (strl § 233), men også et angrep på staten/demokratiet (strl. § 127).

Dette forutsetter selvfølgelig at drapet har sammenheng med tjenesten. Det blir kanskje en rar måte å si det på, men dersom en politimann drepes som "privatperson" - fordi han er den han er, vil drapet bli bedømt på akurat samme måte som om offeret jobbet som vaskehjelp.

Forskjellen ligger i tjenesten. Det er nemlig en vesensforskjell i å begynne å skyte politifolk på vei ut fra banken man har ranet, enn å skyte naboen fordi han er irriterende.

Det er nemlig ikke bare et angrep på enkeltpersonen. På samme måten vil du selvfølgelig kunne bli straffet både for narkotikaen du har på deg og at du slo ned en fyr.

Menneskers verdi er kanskje en interessant debatt, men grunnlaget er jo her ganske enkelt feil. Det blir som om jeg spørr hvorfor vi lot nazistene vinne andre verdenskrig. Man tar utgangspunkt i noe som ikke engang er riktig.

Selv om noen i denne tråden har klart å se hensynene bak, virker det egentlig som om de færreste har de nødvendige kunnskaper til å diskutere dette skikkelig.




Dette er nok et langt mer interessant grunnlag for en diskusjon:
Sitat av Santiago Vis innlegg
Det er en illusjon at alle mennsker er like mye vedt. Så klart er vi ikke det. Dette kommer mest tydelig frem i norsk helsevesen hvor sykehusene har flotte regnestykker som setter en pris på antall friske år en pasient har igjen når de vurderer om de kan ta seg råd til en operasjon. Må også legges til at det er en øvre grense - var en case med en 5 år gammel jente i Bergen som trengte en operasjon til 50 mill; det var over hva noe menneskeliv var verdt og skapte litt opprør.

Men er det galt? Så klart ikke; vi har ikke ubegrenset ressurser så hvis vi ikke tar den utregningen ender vi med å ta tilfeldige beslutninger. Som et ekstremeksempel å bruke 100 mill på å gi en 90 år gammel dame 5 år å leve, men så fikk vi ikke råd til vaksine for 1000 små barn à 1000 kr.
Vis hele sitatet...