View Single Post
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Men vent nå litt.
Når man sier at man skal ha strengere straff når man dreper en politiman så betyr jo ikke det nødvendigvis at en politimann er mer verdt. Ulik strafferamme på forbrytelsen er jo ikke laget med tanke på menneskeverd sett fra et filosofisk ståsted.
Denne tråden tar utgangspunkt i det, men jeg er uenig! For hvis det var ulik verdi som bestemte strafferamme så måtte jo alle som skulle dømmes for mord fått en individuell tilmålt straff ut i fra hva slags person som ble drept. Slik fungerer ikke jussen. (Selv om det muligens faktisk er slik i praksis)

Man har rett og slett en høyere straff på politimenn fordi man vet at dette vil virke avskrekkende på den spesielle type nennesker (les kriminelle) som kommer i konflikt med politiet. Hvis man står med en pistol mot en politimann vil man kanskje tenke seg om en gang ekstra. Det er ikke aktuelt med "vanlige" mennesker fordi... Ja fordi vanlige mennesker ikke så ofte risikerer å få en pistol rettet mot seg...
Vis hele sitatet...
my words exact. har ikke noen tall her men er nå også rimelig sikker på at livsrisikoen til en politimann er mye høyere enn den til en "vanlig" person, eller i det minste hvertfall høyere enn det ville vært om han hadde valgt et annet yrke. Og dette pga at politimannen ofrer seg for å tjene samfunnet. Om ikke dette er så tydelig i Norge, se heller på USA for eksempel.

Syns absolutt ikke en politimann er mer verdt noen andre. Hvis noen skal være mer verdt enn andre må man se på det på et moralsk syn. Bare for å ta noen overdrevne eksempler for å vise hvordan folk kan se forskjellig verdi i forskjellige personer. Sammenligne en 13 år gammel gutt som vant i Lotto, og sendte alle pengene til veldedighet, for så å ofre resten av livet sitt for å hjelpe mennesker, med en terrorist som voldtar og misbruker barn voksne og eldre på daglig basis. Men grunnen til at det ka bli feil å blande inn moraler, er at dette vel ofte varierer fra person til person, religion og kultur. Noen folk har også mer verdi til visse personer, som venner og familie. Obvious enough, men personen er ikke mer verdt av den grunn, selvom det kunne vært en måte å måle verdi på. Hvor mange som setter verdi i en person, og det er antageligvis mange som setter mer verdi i en ærlig politimann enn en kriminell.

Selv mener jeg vi alle er victims av de genene man blir født med og miljøet man blir vokst opp i. Tankene og handlingene er alt et cause av genene og miljøet. Men det rettferdiggjør allikevel ikke alle handlinger. Verdien på menneskeliv er såpass komplisert at jeg velger å ikke ha noen definitiv mening rundt det. Jeg har ingenting som gjør mine evt. meninger rundt det mer moralsk riktig.

Konklusjon, det blir feil å blande inn uløste filosofiske gåter om menneskeliv inn i loven.

Sitat av hermanoo90
Jeg trodde folka på denne siden hadde litt kunnskap, dere har mange tydligvis blitt sterkt påvirket av media. Han som stiller spørsmålet er jeg helt enig med.

Alle personer er like mye verdt. Uansett størrelse, alder, skjønn, farge, rase, religion, jobb osv...

Jeg bryr meg ikke hva statusen eller jobben til den personen er... hvis du skyter en politimann skal du ikke få strengere straff om du skjøt en annen man med ca samme alder.
hvorfor jeg sier alder, er jeg synes de som dreper BARN skal få MYE strengere straffer, ikke fordi barna er MER verdt, men fordi barn skal ikke bli straffet, eller drept... Med mindre barnet er 14 år helt psyko og har takk med seg en ak-47 på kjøpesenteret for å spille GTA live... dere skjønner???

Så om han politimannem som dere tok som eksempel jobber for statet og bla bla bla, hvem bryr seg.... samma det, det kommer flere politifolk etterhvert. Jobben skal ikke gi et menneske mer verdi, selvom jobben hans er å hjelpe andre...

MEN Hvis du for eksempel er i en landsby der det finnes 500 folk, og det kun finnes en lege der... og alle de 500 er dødsyke, og han er den eneste som hjelper dem... og du skyter han.. er det en annen sak...
men ikke fordi han er mer verdt, men fordi du har satt de andre 500 i livstruende situasjon...
Vis hele sitatet...
Jeg syns du motsier deg litt når du så klart stater at
Alle personer er like mye verdt. Uansett størrelse, alder, skjønn, farge, rase, religion, jobb osv...

Jeg bryr meg ikke hva statusen eller jobben til den personen er... hvis du skyter en politimann skal du ikke få strengere straff om du skjøt en annen man med ca samme alder.
Vis hele sitatet...
men like etter blander du inn at alder er veldig viktig i straffeprosessen "de som dreper BARN skal få MYE strengere straffer" kan forsåget være enig at det er mer moralsk galt å drepe barn i de fleste tilfeller fordi barn ofte har et renere og uskyldigere sinn. Men siden faktoren her er en moralsk, så er nok tankeprossesen din i retningen av at et barn er mer verdt, har større rett til å leve, mindre rett til å bli straffet etc. alt dette er det samme. og du har allerede blandet inn at alder har noe å si på en persons verdi.

Skal ikke spekulere i om hva du mener med en menneskes verdi og jobben/statusen dems, men du motsier deg uansett når du sier at en lege som redder/beskytter folk som blir drept burde føre til en strengere straff, mens en politimanns drap ikke burde føre til en strengere straff. EN politimann redder og beskytter og hjelper folk han også. Du sier selv: "selvom jobben hans er å hjelpe andre..." Hvor går denne usynlige grensen? Må han være eneste politimann i byen eller går det greit om det er to. Må han redde 500 menneskeliv holder det ikke med ett? Still samme spørsmålene med legen. Du ser vel selv at denne usynlige grensen ikke fins, men en politimann sin jobb er uansett å beskytte og tjene samfunnet. Selvom årsaken til forskjellen i strafferammen mener jeg brude være som Halalgeir skriver, for at det skal virke avskrekkende på kriminelle.

konklusjon igjen det og blande inn menneskeverd sett fra et filosofisk ståsted blir feil, og det blir feil og sammenligne dette med strafferammer. Du motsa deg selv flere ganger før du var ferdig med ett 2 minutters langt innlegg, rett og slett fordi disse folosofiske tankene er mer kompliserte enn å bare slenge ut det man har i huet her og nå.