View Single Post
Jeg har tenkt en del i etterkant av mitt første møte med det psykedeliske stoffet psilosybin.
Tankene går ut på om det kan være mulig å bruke slike stoffer til å forbedre seg selv på noen måte (om jeg kan).
Bruke stoffene som verktøy fremfor å bare bruke dem for å få seg en real tripp.

Alle kjenner vel til ryktene om at LSD o.l. har ødelagt mennesker for livet osv.
Fra mitt ståsted ser det ut til at psykedeliske stoffer uten tvil har evnen til å ødelegge psyken på mennesker, men jeg har også hørt om mennesker som har fått livet sitt endret til det bedre, som det diskuteres rundt i denne tråden.
Etter å ha fått erfart hvor overveldende dette er så velger jeg å tro at dette kan være mulig.

The Tibetan book of the Dead (Padmasambhava. Denne utg. 2006) handler nettopp om kunsten å dø (uten å dø). Det er en slags dobbeltmetafor som både handler om død og gjenfødsel (reinkarnasjon), men det handler også om å dø i den forstand at man frigjør seg fra sitt eget ego og gjenfødes som en opplyst person som ikke lenger er like fastlåst i de normative og determinerende føringene som ligger innleiret i oss selv og kulturen. Psykedeliske preparater skal angivelig ha den samme funksjonen. Ouspensky brukte stoffet for å utvide sin bevissthet og tenke i andre kategorier. Dette er avantgardismens prosjekt og det bærer klare likhetstrekk med mye av målsetningen i Østlig filosofi, noe som motiverer Leary og hans kolleger til å koble sitt psykedeliske program til den Tibetanske ”dødsboken”.
Vis hele sitatet...
Teksten er hentet ut fra denne artikkelen: http://www.webfilosofen.no/artikler/...selvutvikling/

Jeg har uthevet det jeg syns er mest interessant, simpelthen pga. at dette kunne vært meget fruktbart for min egen del.

Kildene er hentet fra aldrende bøker og rapporter, derfor er jeg veldig forsiktig med å gjøre meg opp noen endelige meninger om dette.
I denne sammenheng har jeg et par spørsmål:

- Kan det være en idè å prøve seg på noe lignende eller er det for farlig for en amatør?
Hvis det skal kunne la seg gjøre, hvordan burde man da gå frem?

- Er det noen av dere som har personlige erfaringer med slikt?

- Noen som kan vise til skikkelig lesestoff som dekker dette temaet?