View Single Post
Sitat av Sky Vis innlegg
Spennende! I hvilke doseringer har du hatt disse opplevelsene, og om du har lyst eller har muligheten til å forklare noe av det - hva er det som har skjedd, hva var budskapet og hvordan har dine senere eksperimenter (om noen) utartet seg?
Vis hele sitatet...
Oi, så ikke at noen hadde svart, så hehe, LITT på etterskudd:

Magick, tekstene til Crowley tenker jeg mest på og systemet hans, og et dypdykk i bøker som Liber Al vel Legis, studiet av qabalah i 777, thoth tarot osv, det er i det hele tatt sinnsykt hvor praktisk og spesifikk man kan være med å oppleve spirituelle endringer, ved å fore seg selv med disse tingene.

Det er litt vanskelig å si noe om dette uten å vite hvem Crowley var og hva han gjorde så skal ta en veldig kort liten beskrivelse:

Crowley var en svært smart mann, som vokste opp i et katolsk hjem. Han lærte seg å være skeptisk, og rebellerte mot dette. Universitetstiden kom, og han viste seg å være en toppstudent, og kunne seemingly lære seg ting effortlessly. Han var etter vært godt skolert og også blant en av verdens mest fremgangsrike fjellklatrere og satte en del rekorder, aspirerte til å bli verdensberømt dikter, og var en up and comer i verdenseliten i sjakk. Det var her han hadde den buddhistiske "trance of sorrow" hvor alt virket forgjengelig; greit han kan bli verdenskjent innenfor hvilket felt han enn velger å bli kjent innenfor, men hva så med døden?

Kort sagt begynte han en spirituell utdanning. Han kjørte en knallhard skeptisk innstilling til dette og var svært analytisk og teknisk i sin fremgangsmåte. Han reiste kloden rundt og lette høyt og lavt etter spirituelle retninger og guruer, samt studerte religion som besatt, og meldte seg inn i fullt av hemmelige brorskap og ordener og attainet den ene attainmenten etter den andre. Han var også utrolig dedikert i disse sakene og snart gjenopptok han magien, og ga det sitt eget navn "magick":
"This book is for
ALL:
for every man, woman, and child.
My former work has been misunderstood, and its scope limited, by my use of technical terms. It has attracted
only too many dilettanti and eccentrics, weaklings seeking in “Magic” an escape from reality. I myself was
first consciously drawn to the subject in this way. And it has repelled only too many scientific and practical
minds, such as I most designed to influence.
But
MAGICK
is for
ALL.
I have written this book to help the Banker, the Pugilist, the Biologist, the Poet, the Navvy, the Grocer, the
Factory Girl, the Mathematician, the Stenographer, the Golfer, the Wife, the Consul — and all the rest — to
fulfil themselves perfectly, each in his or her own proper function.
Let me explain in a few words how it came about that I blazoned the word
MAGICK
upon the Banner that I have borne before me all my life.
Before I touched my teens, I was already aware that I was THE BEAST whose number is 666. I did not
understand in the least {XI} what that implied; it was a passionately ecstatic sense of identity.
In my third year at Cambridge, I devoted myself consciously to the Great Work, understanding thereby the
Work of becoming a Spiritual Being, free from the constraints, accidents, and deceptions of material existence.
I found myself at a loss for a name to designate my work, just as H. P. Blavatsky some years earlier. “Theosophy”,
“Spiritualism”, “Occultism”, “Mysticism”, all involved undesirable connotations.
I chose therefore the name.
“MAGICK”
as essentially the most sublime, and actually the most discredited, of all the available terms.
I swore to rehabilitate
MAGICK,
to identify it with my own career; and to compel mankind to respect, love, and trust that which they scorned,
hated and feared. I have kept my Word.
But the time is now come for me to carry my banner into the thick of the press of human life.
I must make
MAGICK
the essential factor in the life of
ALL.
In presenting this book to the world, I must then explain and justify my position by formulating a definition
of
MAGICK
and setting forth its main principles in such a way that
ALL
may understand instantly that their souls, their lives, in every relation with every other human being and
every circumstance, depend upon
MAGICK
and the right comprehension and right application thereof.
I) DEFINITION.
Magick is the Science and Art of causing Change to occur in conformity with Will." - Aleister Crowley - Liber ABA
Vis hele sitatet...
Med all sin erfaring og kunnskap om saker og ting, var han slått seg til ro med å være skeptisk, ateist/buddhist i starten av 1900-tallet. Han slo seg til ro med den buddhistiske holdningen; alt er sorg. Men på sin bryllupsreise til Cairo, skulle dette snu da han mottok "the Book of The Law, Liber Al vel Legis", av noe som ihvertfall for han presenterte seg som en separat intelligens, som han mente var helt overlegen ham selv i qabbalah, magi, osv. Denne boken presenterte menneskehetens nye retning innenfor religion, spiritualitet osv, og erklærte bl.a. at "all is joy" som gikk helt i mot Crowleys daværende innstilling. Han skulle jobbe resten av livet med denne boken, og å legge til rette for ritualer, magiske samt etiske og praktiske ordninger for å forholde seg til denne boken, og oppleve å ha en praktisk integrasjon av en ny "naturlov" innerst i menneskesinnet: "Gjør hva du vil skal være hele loven."

Det blir veldig kort og skrullete kanskje slik jeg legger det frem, og hva enn man mener om dette, så gjør det noe med ens bevissthet og kapasitet til å oppleve ting ved å dykke dypt inn i dette.

Da jeg skrev den posten jeg skrev her var det nettopp sjokked ved å komme til en realisasjon av at noe eksternt er i direkte relasjon til min interne verden. Husker jeg tenkte at jeg trodde jeg hadde klart å bli fryktløs som menneske, men noe beviste for meg at dette var så lenge jeg oppfattet all frykt som noe internt, men eksternt er jeg fortsatt ganske hjelpeløs. Miks inn masse symbolspråk, en tur på astralplanet, samt mer og mer en erkjennelse av at denne Lovens Bok faktisk gjelder i dette universet, og at implikasjonene er så store at det er mye trening og styr som må til for å omstille seg selv til et nytt verdensbilde. Sånn, da har jeg om ikke annet gjort mitt for å høres halvgal ut om ikke annet

Jeg spurte en godt opp i systemet i OTO om hva som kom først? At jeg har dette i meg, og disse tingene bare har forsterket synet på ting som faktisk fins, eller om disse tingene som jeg opplever som sannheter er bare sterkt påvirket av det jeg har lest der nå, og at det vil forandre seg om jeg hopper inn i noe annet. Og det blir vel litt som høna og egget; han svarte greit nok at "Har det så mye å si?"
Og ja, jeg har tenkt siden at, det er en "dragning" i meg jeg har valgt å følge, og det har ledet meg på en litt annen bane enn jeg kunne helt forestille meg, men det virker ganske irrasjonelt å hoppe av fordi det er for avvikende fra hva jeg trodde universet skulle være. Ja, hva skulle det egentlig vise seg å være?

Anbefaler forresten disse tekstene til alle psykonauter med interesse for det spirituelle, samt litt innføring i tankegangen til Crowley ang. mystisisme:
http://lib.oto-usa.org/crowley/essay...mysticism.html
http://hermetic.com/crowley/eight-le...ga/8yoga1.html
Sist endret av H2O; 9. september 2010 kl. 07:51.