View Single Post
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Sitat av Slapshox Vis innlegg
Kan godt tenke meg at psykedelika har hatt en rolle å spille i sjamanismen, men det er levemåten til sjamanen som er drivkraften bak de åndelige opplysningene, ikke dop. De lever sparsommelige liv i isolasjon, mest mulig fjernet fra den materielle verden, med ritualer og meditasjon og utforskning. Hele tiden presser de kroppens grenser til det ytterste for å få et kick ut av mestringen av instinktene sine. Denne kulturen ville vi hatt selv om det ikke fantes psykedelika. Voldsomme forkjølelser er i seg selv nok til å gjøre deg ydmyk for de store spørsmålene.
Vis hele sitatet...
Bruk av enteogener (psykedelika) er ingen ukjent sjamanistisk praksis. Det er derimot en av flere metoder noen sjamanistiske samfunn ofte benytter seg av for å oppnå sine transer og altererte bevissthetstilstander. Det kan også tenkes at psykedelika var noe av det som satte fart på enkelte av disse prossessene for tusener av år tilbake, da menneskene som levde på denne tiden f.eks snublet over en psykoaktiv sopp på utkikk etter mat. Det er ikke ukjent innenfor forskningsmiljøet som er bygget opp rundt disse stoffene at noen forskere og tenkere har spekulert seg fram til dette.

En annen ting som også kan ha blitt oppdaget av disse urbefolkningene er de bevissthetsaltererende egenskapene til f.eks lyd eller ekstrem sult. Men hvordan sjamanisme oppsto med det første kan vi jo bare spekulere oss fram til, men jeg kan godt tenke meg at psykoaktive planter, ekstrem sult, lyd og andre ting har spilt en rolle i hvordan disse praksisene oppsto. Sjamanisme er jo i bunn og grunn en rekke metoder som baserer seg rundt på å kontrollere altererte bevissthetstilstander av forskjellige fordelmessige grunner for både den praktiserende såvel som samfunnet praktikanten lever i.

Uansett hvilken metode et individ oppnår disse opplevelsene på, om det være seg gjennom bruk av enteogener, meditasjon, tromming, dansing eller hva det måtte være, så finner jeg selve opplevelsene og hva det bringer med seg ufattelig interessant. Jeg skal innrømme selv at etter bruk av psykedelika så har også min oppførsel og min livsstil forandret seg. Dette er jeg naturligvis ikke alene om, men det har vært en mer gradvis forandring enn en brå forandring.

Disse forandringene bunner ut av ufattelige opplevelser jeg ikke bare kunne skyve under teppet og se på som tøys, men som har ført meg på spennende utforskning inn i sjamanisme, meditasjon, mystisisme og østlig filosofi for å se hva mer som ligger under teppet.