View Single Post
Psykedeliske stoffer i forskjellige former har antakelig vært en del av den menneskelige tilstand siden vi klatret ned fra trærne. De har vært med på å forme kultur, kunst og musikk, trossystemer, religion og vitenskap gjennom historien med sine massive opplevelser.

I litteraturen som er bygget opp rundt disse stoffene kan vi ofte lese om innsiktsfulle opplevelser på tross av kontinenter fra mennesker som har konsumert disse bevissthetsaltererende substansene, og hvilken enorm innflytelse de har hatt i mange menneskers liv. Vi hører om spirituelle åpenbaringer, vi hører om psykologiske problemer som har blitt løst og det ene og det andre. Vi hører om møter med entiteter, mengelse med universet og alt som eksisterer, abstrakte visjoner, abstrakte tankebaner, nye ideer og grensesprengende filosofi. Vi hører om dypdykk inn i den menneskelige bevissthet som går hinsides språk og tidligere virkelighetsoppfatning. Enkelte opplevelser som også yogier og andre spirituelle praktiserende oppnår, men da først gjennom flere år med hardt sinnsarbeid. Dette indikerer at disse opplevelsene er noe som er en del av den menneskelige bevissthet, og at de er tilgjengelig for alle og enhver gjennom flere forskjellig praksiser.

For oss i det vestlige samfunn er slike radikale perspektiver tildels nye, mens i f.eks østen og hos enkelte urbefolkninger har det vært en integrert del av deres hverdag i århundrer. Men innflytelsen disse substansene har spredt rundt seg over hele verden gjennom historien er mer enn god nok grunn til at de fortjener oppmerksomhet. Det jeg ønsker med denne tråden er hovedsaklig en diskusjon rundt de forskjellige opplevelsene folk har hatt, og hvilken påvirkning det har hatt på deres liv: Hvordan har det påvirket deg? Hva mener du at du har lært og hvor har dette ført deg hen? Med andre ord: Hva er det disse stoffene egentlig gjør med oss, og hva er disse innsiktene folk mener de har hatt gode for?

Det er trossalt ikke ukjent at folk har hatt så sterke opplevelser at de rett og slett har blitt tvunget til å forandre måten de lever livene sine på, en forandring i både oppførsel og personlighet som følge av noen timers (eller minutters) alterert bevissthet. En total vridning av verdier og perspektiver som ofte har forbedret livssituasjonen til mange mennesker, selv hos harde skeptikere.

Denne tråden blir selvfølgelig veldig teoretisk og muligens far-out, men så er dette temaet ganske utenom det vanlige også - så noe annet kan man vel ikke forvente seg. Jeg oppfordrer til å ikke være redd for å dele tanker og synspunkter angående dette, men skrive ned akkurat det dere mener for å skape en interessant diskusjon som enhver med interesse innenfor religion, spiritualitet, filosofi, psykedelika og psykologi kan ha utbytte av. Om denne tråden blir noe særlig vet jeg ikke, men jeg håper da på noen konstruktive bidrag!
Sist endret av Sky; 17. august 2009 kl. 01:58.