Tråd: DreamBox FAQ
View Single Post
Spidernettverk er sårbare i og med at man kan snylte av andre, samt at man ikke kan sette begrensninger for hvem som kan gi tilgang til hvem. Det fører til at nettverket fort blir overbelastet (om du ikke kjenner alle som er medd - noe jeg anbefaler deg å gjøre). Når jeg sier overbelastet så vil det si at tv-bildet begynner å henge seg opp en del, for hvis det f.eks bare er en person med viasat er det begrenset hvor mange bokser han klarer å sende ut kodene til når signalene omkodes hver 14 sek. Dermed vil enkelte bokser etter hvert få signalet for sent, noe som fører til stopp i tv-bildet når det omkodes. Det vil ikke si at bildet stopper opp hvert 14 sek, for det er tilfeldig hvilken boks som får signalet for sent. Men jo flere bokser fordelt på et kort, jo oftere stopper bildet. Tror man kan regne rundt 6-7 personer på et kort, men er ikke helt sikker.

Gbox-nettverk er derimot veldig mye bedre. Der må alle dele for å få, samt at alle personene kan velge hvem som skal kunne få kodene fra hvem. Er det f.eks en kamerat av deg som kobler til en venn, så må kameraten din spørre om vennen kan få en brukerkonto hos deg for at vennen skal få koder fra deg. Det er selvfølgelig mulig å sette opp knutepunkter (servere) i nettverk som får koder fra alle kortene, for så at den styrer hvem som skal få koder av hvem.

Men hvordan man setter opp nettverk o.l kan jeg ikke. Det har jeg aldri vært med på. Skriver bare ut fra informasjon jeg tidligere har lest.