View Single Post
Trådstarter
154
Jeg lærer ofte best av å lese guider på engelsk, for så å omskrive det til norsk. Grunnen til dette er at jeg er nødt til å forstå alle ledd av det jeg leser for å kunne oversette det på en bra måte.

Jeg lurte på om du |d13m0b (eller noen andre) kunne kikket på dette, og sett om det er noe jeg har missforstått?

using System;

class VelkommenCSS
{
static void Main()
{
Console.WriteLine("Velkommen til denne guiden");
Console.ReadLine();
}
}
Vis hele sitatet...
Linje 1: using System;
Denne linjen (namespace) forteller kompilatoren at den skal bruke en gruppe funksjoner som en del av biblioteket (System). Ved å inkludere denne linjen øverst i filen så gjør du at programmet tillater enklere bruk av kommandoer, et eksempel på dette er at du slipper å skrive System.Kommando.

Linje 2: class VelkommenCSS
Denne linjen erklærer klassen VelkommenCSS, en klasse inneholder data og metode-definisjoner som programmet ditt bruker for å kjøre. En klasse er én av flere ulike typer elementer du kan bruke til å beskrive objekter, for eksempel Structs, Interfaces, Delegates, og Enums. Denne klassen inneholder imidlertid ingen data, men den inneholder metoden (main) som definerer oppførselen til klassen.

Linje 3: {
Dette tegnet betegner starten av klassen (VelkommenCSS).

Linje 4: static void main()
Denne linjen definerer metoden (main), som er "inngangspunktet" (entry point) til programmet. Denne metoden definerer hva programmet skal gjøre når det startes. Hvis du noensinne får en kompilator feilmelding som sier at det ikke kan finne entry point, betyr det at du prøvde å kompilere et kjørbart program uten en Main-metoden.

Linje 5: {
Dette tegnet betegner starten av metoden (main).

Linje 6: Console.WriteLine("Velkommen til denne guiden");
Main metoden definerer oppførselen med Console.WriteLine, Console er en klasse i System namespacet, WriteLine(...) er en metode i Console klassen. Dersom vi ikke hadde hatt med namespacet System så måtte vi ha skrevet System.Console.WriteLine(...). Altså (namespace).(klasse).(metode).

Linje 7: Console.ReadLine();
Denne kommandoen er en metode i Console klassen som gjør at vinduet ikke lukkes.

Linje 7: }
Dette tegnet betegner slutten av metoden (main).

Linje 8: }
Dette tegnet betegner slutten av klassen (VelkommenCSS).

EDIT:
Er et namespace en fysisk fil/bibliotek som ligger under en mappe i Visual Studio? Er det slik at man isåfall er nødt til å ha disse filene for å kunne kjøre f.eks. System.Console.WriteLine ?
Sist endret av f00b; 15. oktober 2008 kl. 12:11.