View Single Post
Jeg er en av de som alltid har sverget til .bat scripting, hittil har jeg alltid klart og løse utfordringene mine med dette. Jeg har stort sett brukt .bat scripting til automatisering, dette være seg et script som gjør diverse ting for meg etter re-installasjon av pc'en, editering i registeret, sikkerhetskopiering av data/databaser, automatisk sletting av filer eldre enn x antall dager osv.
Alt dette har jeg kunne gjort med .bat, noen ganger møter jeg utfrodringer som vanligvis løser seg ved å putte en add-on .exe fil i samme mappe som .bat scriptet.

En av tingene som gjør at jeg har vanskeligheter med å gå bort ifra dette, er at .bat script kun er avhengig av filen(e) du har i mappen scriptet kjøres fra. De samme scriptene fungerer i stor grad på både Win2k/XP/Vista.

De gangene jeg har prøvd meg på Python/C# eller C++ så er det alltid slik at jeg ikke får kjørt programmene på en annen PC uten at f.eks. Net framework/Python/Visual Studio er installert. Jeg får inntrykk av at det er så mange avhengigheter, og stoler ikke helt på det.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Det ble mye snikk-snakk, men jeg har altså tenkt til å våge meg ut til å starte på et ordentlig programmeringspråk igjen. Jeg lurer rett og slett på hva jeg skal lage, jeg har lyst til å lage noe med en viss nytteverdi - og da ender jeg stort sett opp meg å tenke på programmer som kanskje er langt mer avanserte enn det jeg bør starte på med et nytt programmeringsspråk.

Jeg kunne f.eks. gjerne ha tenkte meg å laget et backup-program, som kan kjøres både som et grafisk grensesnitt, og som en prosess med en forhåndsdefinert jobb som f.eks. kjøres x ganger i uka.


Jeg har lyst til å lage et program som ikke kan lages med .bat scripting, slik at jeg får se begrensningene jeg har ved å fortsette med .bat scriptingen.

Noen som har noen tips til et motiverende prosjekt å begynne på? Evt. noen tips for hvilket av disse språkene jeg bør velge utifra det jeg skriver?