View Single Post
Sitat av example Vis innlegg
Capidog: Takker for flott svar Viss jeg isåfall oppsøker psykolog, har du da noen anelse om hvordan jeg skal forklare problemet mitt?
Vis hele sitatet...
Hvis du velger å gå den veien, synes jeg du skal gå rett på sak og si at du sliter med å holde fremføringer.

"Gjør det så enkelt som mulig, men ikke enklere" (Albert Einstein).

Jeg har ingen personlig erfaring med psykologer, annet enn at jeg har jobbet sammen med noen gjennom årene. En psykolog er utdannet til å lytte og analysere på hva du har å si, og vil selv lede deg gjennom en samtale når du har fortalt hva du opplever som problematisk.

Men det kan jo fort koste noen kroner. Sjekk på skolen din (studieveileder / rådgiver) om de har noen tips til støtteordninger eller lignende.

Ellers har du vel fått inntrykk nå, etter å ha lest svarene her, at prestasjonsangst (eller rettere sagt presentasjonsangst), er svært vanlig.

Tipsene går så langt i to retninger:

1) Lære noen presentasjonsteknikker og øve før du fremfører
2) Du er mobbeoffer - gå til psykolog

Jeg setter dette litt på spissen nå. Men du må jo selv ta stilling til hvilken av disse løsningene du er mest komfortabel med. Begge fungerer - men mennesker er jo forskjellige, osv.

Bare det at du har tatt opp problemet ditt i denne tråden viser at du er villig til å konfrontere problemet ditt. Det er en veldig god start på selvhjelp.

Har du luftet dette for en god kamerat, en venninne eller familien din? Det å snakke med noen andre og få sympati, forståelse og gode tips, kan ofte være det lille som skal til for at du tar din selvhjelp enda et hakk videre. Dette forumet kan sikkert gi svar på mye - men klarer aldri å utfylle rollen til en person som forstår deg og kan gi deg oppmerksomhet og omsorg i forhold til utfordringen din.