View Single Post
Er fullt mulig og lage ismix selv, eneste er at den kan bli litt vanskelig og homogenisere uten en homogenisator og vanskelig og få riktig temperatur til pasteuriseringa.

Det du trenger er: (husker ikke mengde)
Vann. (4 liter)
Sukker (1.1 kilo)
melk eller tørrmelk.(Hvis du bruker fløte eller melk kan du bare hoppe over og bruke vann.)
Tørrmelk: 1kg.
Melk: 4 liter.
Smør 1 kg.
Stabilisator og emulgator (ca. 25 gram av hver.)

Vent til smøret har smelta i melka og tilsett minst-løselige ingredienser først, rør godt til mixen ikke er klumpete, for og få en ordentlig pasteurisering skal den varmes opp til 72-75C. i 15 sekunder, noe som kan bli ett problem uten pasteur, men er fullt mulig.
Hvis du ikke får homogenisert mixen vil du få litt feil konsistens, men regner med at de fleste ikke har en homogenisator privat, hvis du har tilgang på det skal du kjøre den igjennom med ca. 180 - 200 bar.

Når mixen er ferdig skal den stå på kjøling i ca. 1 - 7 døgn. Jo lengre jo bedre.
Når du skal pumpe mixen igjennom softismaskinen tilsetter du ca. en liten flaske med vaniljeessens (15g.)

Er en del år siden sist jeg produserte is så vet ikke om oppskriften stemmer helt 100% men tror mixen blir granske grei med den jeg har skrevet.
Skal også sies at jeg aldri har prøvd og produsere mix uten ett melkeprossessanlegg så kan ikke love at resultatet blir helt bra, men er jo bare og prøve

Når det kommer til vasking av softice maskinen skal den vaskes med klor, lut og syre etter bruk.
Bruk ca. 1% løsning av alle 3 begynn med lut så syre så klor. la det stå i ca 15 - 20 minutter.

Når du skal bruke den bør du tappe så mye du skal ha med engang og ikke la den stå i lenger enn 5 minutter uten at noen bruker den for da vil mixen fryse fast.

Vet ikke hvordan softice maskinene til 3 - 4000 virker, dem jeg har brukt er endel dyrere.