View Single Post
Fant følgende innlegg fra en bruker kalt bfisk på diskusjon.no fra '04:

Når det gjelder hvor dere skal kjøpe god softis: Kjøp der hvor det er stor trafikk og mye folk! Ikke fordi da er isen "sannynligvis god siden alle er der", men da får stedet et høyt forbruk av miks. En vanlig softismaskin har ca 10 liter miks i seg, og hvis mikser står noe særlig lengre enn 1 uke, så blir den ofte sur. Én liter miks gir ca 9 stk vanlige softis, dvs at hvis stedet ikke selger noe særlig softis, blir mikser ofte litt syrlig.

Jo flere som kjøper softis på et sted, jo ferskere er miksen i maskinen, og bedre softis blir det!

Forøvrig synes jeg synd på alle som ikke har smakt helt NY softis. Etter en komplett vaskeprosess med desinfisering, lufting og ny miks, smaker softisen helt ubeskrivelig mye bedre enn den man vanligvis får kjøpt - både på smak og konsistens.

Forøvig, for dere som bryr dere, bør en softismaskin ha en komplett nedvask hver 10-12 dag, evt noe legre (14-15-16 dager) hvis den blir mye brukt, for da er det mindre syrning i miksen. En komplett nedvask består av:

1. tining av isen gjennom reléprogrammer
2. uttapping av miks
3. skylling med kaldt vann for å få vekk resten
4. mer skylling til man har fått ut alt synlig.
5. gjennomkjøring med nesten kokende vann med oppvaskmiddel.
6. komplett demontering av alle deler, ca 30 deler + like mange pakninger.
7. vasking av alle deler i varmt vann med oppvaskmiddel
8. desinfisering av alle deler.
9. vasking av maskinen med varmt vann med oppvaskmiddel, også front og lokk ++
10. fetting av pakninger og re-montering av de fleste delene
11. gjennomkjøring med klorin-vann for desinfisering
12. gjennomkjøring med rent, kaldt vann for skylling ørten ganger
13. uttapping av alt vann, med slikkepott og evt tykt papir.
14. ny miks oppi
15. "lufting": en prosess som går ut på å pumpe luften tilbake gjennom systemet, og trykksette miksen på nytt.

Etter dette kan maskinen skrus på, og etter ca 10 min er softisen ferdig. Den første softisen kan aaav og til, hvis man har slomset med skyllingen, ha en svak klorsmak. Derfor kastes denne. Neste is, derimot, er slik softis skal være: helt ubeskrivelig. Denne er dog forbeholdt bransjefolk og mine venner http://forum.hardware.no/html/emoticons/inv_biggrin.gif
Vis hele sitatet...
Kanskje det er til hjelp mtp. rengjøring