View Single Post
master namer
elodin's Avatar
Trådstarter
Bruk av BV512 Vocoder

http://underfundig.net/dump/Reason/vocoder/vocoder_main.jpg
Satte meg nettopp ned med Reason igjen og tenkte jeg skulle sette meg litt inn i flere typer effekter o.l. ..
Endte opp med at jeg puslet med Vocodern, ingen stor oppdagelse egentlig, men tenkte nå jeg skulle vise det her så andre kan lære kjapt. Skal prøve å forklare enkelt.


Det vocoderen gjør er å ta inn to signaler, et hovedsignal og et moduleringssignal.
Vet ikke helt hva alt den gjør heter, tech-talk, men den bruker frekvenser fra moduleringssignalet og fletter det over/sammen med hovedsignalet.
Som oftes brukes en slags string/pad som modulering og sang/vokal som hovedsignal for å skape en syngende eller snakkende synthlyd.
En lignende effekt (gjetter jeg) er brukt i Magisks "Alt her i livet".

Man kan også bruke f.eks en trommeloop som moduleringssignal for å skape en rytmisk effekt på hovedsignalet. Har tenkt å bruke dette som eksempel her.

Først setter vi inn en Vocoder, høyreklikker på det svarte området under mikseren eller velger fra "create" oppe på menyen.
(Jeg bruker å holde inn skift når jeg setter inn intrumenter/effekter som jeg vet ikke skal autokobles til mikser/forrige synth. Greit å spare de få sekundene.)


Vi velger en synth, f.eks. Subtractor, og velger en patch. La oss ta "SolinaStrings"
Factory Sound Bank -> Subtractor Patches -> Pads
Dette blir da hovedsignalet.
Gå i sequenseren og skriv inn en akkord, vi tar 2 takter.

Så setter vi inn en Dr.Rex og velger en trommeloop som skal være moduleringssignalet. "Elc02_Doepfer_090_eLab"
Factory Sound Bank -> DrRex Drum Loops -> Electronic
Velg "To track" på fremsiden av Dr.Rex for å skrive inn loopen i sequenseren.


Trykk TAB for å vise baksiden av racket. Her må vi koble Subtractoren til "CARRIER INPUT" og Dr.Rex til "MODULATOR INPUT".
http://underfundig.net/dump/Reason/vocoder/vocoder_routing.jpg

Last ned ferdig rns-fil for å se på og leke med her.

Her kommer tre lydeksempler:
Subtractor-akkorden orginal, uten modulasjon
Dr.Rex-loopen orginal

Og så da, Subtractor med Dr.Rex-vocoding

Man kan velge å legge til litt av trommeloopen i utsignalet ved å bruke "Dry/Wet"-knappen til høyre på vocoderen.
Sett den helt til venstre, og vi får bare trommeloopen i utsignal.

Da er det bare å leke seg rundt med denne effekten, sjekk ut hvordan ting høres ut med forskjellige lyder, modulasjonslyder, BANDS, EQ etc.



Tada, spør om dere lurer på noe av det jeg har skrevet.