View Single Post
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Sitat av cp-nilsen Vis innlegg
hvis du absolutt trenger 100A, så kan du jo bare bygge en likeretterbro selv. Ser de selger opp til 80A dioder på ELFA ihvertfall.

Regner ikke med det er så viktig at strømmen er helt jevn til dette, så en enkel likeretter med 4 dioder og evt. en kondensator burde vel holde?
Vis hele sitatet...
Har tenkt på å bygge selv og det er jo ikke noe stress, men jeg vil tro en 40A (1,1V, 50-100A 3,3V?) bro får holde. Kondensatorer bruker jeg ikke. Vil kanskje øke effektiviteten en smule ved å gi mer stabil strøm, men ikke betydelig.

Sitat av Big B Vis innlegg
Egentlig så trenger du ikke en likeretterbro i det hele tatt, jeg prøvde en gang med 8V vekselspenning, og det som skjedde var at det boblet fra begge elektrodene. Men da trenger du noen gode elektroder på begge polene, siden da vil det variere med + og - på elektrodene 50 ganger i sekundet.
Vis hele sitatet...
Har vurdert det, men prisen for en likeretter er så lav at jeg velger å kjøre for det. Ønsker å ha elektrodene så lenge som mulig.

Sitat av cp-nilsen Vis innlegg
Forsåvidt vil det nok sikkert gå med vekselspenning. Men nå vet jeg ikke hvordan det blir med induktans i en slik celle? Det vil jo eventuelt kunne redusere effekten noe.
Vis hele sitatet...
Er vel heller ikke bra for evt. insturmenter rundt.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Induktansen i ei slik celle blir svært liten når det er snakk om 50Hz.

Å gi en straum på 100A gjennom ei last krev at du har ei straumkilde med svært låg indre impedans. Det beste i så måte trur eg er å bruke eit billig sveiseapparat frå biltema. Du får dei til under tusenlappen.
Vis hele sitatet...
Har vurdert sveisetrafo, men de kjører på alt for høy spenning. Ikke for cellen sin del, men for lommeboka (Kw/h).