View Single Post
Sitat av Cikey
Slike tråder som dette viser hvor mange nedsnødde idioter det er her på siden. At mannen skulle dømmes til døden var det vel aldri noen tvil om, og jeg kan ikke se noe annet enn at det er riktig. At det skjer ut i fra de lover og skikker som finnes i landet (henging) er greit nok. (Selv om jeg mener henging er en alt annet enn human måte å dø på!)

Til dere som skriker etter tortur og sulting, utstilling hos kurderene o.l; "Ta dere en bolle og hold kjeft til dere har noe fornuftig å si!" Folk som seriøst mener slike ting bør gå noen runder med seg selv, og så siden gå noen timer til psykolog!

Skal man ha en debatt om hvordan man eventuelt burde ha straffet Saddam så må man luke ut den slags idioti. Argumenter som sier hvorfor han eventuelt ikke burde dømmes til døden kunne vært interessant å lese, men man blir så utslitt av å lese gjennom alle pubertale fjortissinnlegg at man ikke klarer finne dem...

[/tordentale]

Jeg har forresten vanskelig med å se argumentet for at "men de som utfører dødsdomen dreper jo også, så da må vi drepe dem, og så blir alt en vond sirkel"
Blir man dømt til døden av en legetim rett er det på ingen måte drap når denne dommen fullføres. Å henrette Saddam blir derfor ikke et drap som (etter overnevnte logikk) gjør de(n) som fullbyrder dommen til en morder.

ChiLL.TiinY: Som det har vært nevnt i tråden allerede, det er ikke amerikanere som dømmer og senere henretter ham. Det er en Irakisk rett bestående av Irakere.
Dømt av sine likemenn der altså, ikke av amerikanerne...
Vis hele sitatet...
Etter det intrykket jeg har fått av media (Noe som selvsagt bør taes med en klype salt, men dog) har Saddam Hussein drevet etnisk rensing av kurdere i Irak. Tenk deg selv situasjonen, jeg blir diktator i Norge. Jeg hater alle Bergensere å vil få dem bort mest effektivt som mulig. Derfor beordrer jeg hele hæren til Bergen for å arrestere å "avhøre" allesammen. Du har fått hele den uskyldige familien din drept av et svin som ikke liker bergensere. Hva ville du gitt han til straff? Det blir selvfølgelig en situasjon som er helt umulig for oss å sette seg inn i. Men, etter et intervju av ei kurdisk jente på nyhetene i går følte jeg virkelig med dem. Tror du at du hadde klart å sett en mann som hadde vært ansvarlig for så mye jævelskap i live i et fengsel uten å føle et sterkt og intenst hat?

Det er klart at dødsdom hører fortiden til, og at jeg tar avstand fra dette, men dette mener jeg bør være en unntakstilstand på lik linje med at landsforædere ble henrettet etter krigen her i Norge.

Edit: Jeg er helt enig med at den mest siviliserte måten å gjøre dette på er å gi ham livsvarig fengsel, men hvis vi hadde hatt en slik diktator i Norge, tror dere ikke alt hatet ville ha gjennomsyret all sunn fornuft hos alle og enhver?
Sist endret av mainer; 6. november 2006 kl. 09:02.