View Single Post
Trådstarter
451
Rettelse av deler til første innlegg av moi:

Jeg nevner "Freegan" under seksjonen tablediving, dette er feil. For sikkerhetens skyld skal jeg nå skrive litt om "Freeganism" (NO[direkte oversatt]: "Friganisme"):


Hva er en "Freegan"?

"Freegan" er et engelsk ord, sammensatt av ordene "free" (NO: fri) og "Vegan" (NO: Veganer: person som livnærer seg på kun vegetabilsk kost). Når det gjelder "free"-delen av "freegan", så refereres det til friheten rundt fenomenet: frihet fra å støtte all kapitalisme med kapital eller andre resurser, og friheten ved å total boikotte alle uetiske firmaer og selskaper så langt det lar seg gjøre. Om man fks. velger å boikotte et uetisk og kapitalistisk selskap som Coca-Cola Company, vil man oppdage at også selskapet Rignes er kjøppt opp av Cola, noe som igjen gjør boikotten vanskeligere (men ikke ugjennomførbar), slik finner man også en rekke andre eksempler på i det norske markedet forøvrig; hvis man prøver å boikotte det amerikanske firmaet Kraft Foods som driver med dyretesting og den slags jævelskap, finner man ut at Kraft Foods eier blant annet de norske selskapene Freia, Kavli mm. Freegans (flertall av freegan) ser rett og slett at det er ikke produktene det er noe feil med, det er hele markedet rundt, så de velger da og ikke gi økonomisk støtte til dette markedet, noe de slipper ved å dømpstre mat og klær, og ved å evt. dyrke egen mat på toppen av det hele. Mange soyaprodukter som er tiltenkt veganere, vegetarer og allergikere står blant annet bak nedhogging av regnskog for å ha et sted å dyrke tilstrekkelige mengder soyabønner.
"Vegan"-delen av ordet "freegan" refferer til at vedkommende er veganer, dvs. en person som kun livnærer seg på vegetabilsk kost.
Freegans boikotter også olje markedet så langt det lar seg gjøre, og benytter seg aller helst av de medføtte pedalene når de skal fra A til B, eller dømpstrede sykler, og til nøds haiking.
Jeg skal dele ut litt ros til meg selv her; som jeg nevner under "Table-Dive" seksjonen i første post stemmer det at freegans ikke trenger å ta hensyn til tilsetningstoffer utvinnet av egg eller melk for å kunne kalle seg en verdig og stolt freegan. Det finnes også en type freegans som ikke tar hensyn til om det er kjøtt eller tilsetningstoffer utvinnet av kjøtt, fett, ben, involler o.l. fra dyr i maten de dømpstrer, disse blir da kalt:


"Meagans"

Som dere sikkert har gjettet er dette også et engelsk ord, men til forskjell fra "freegan", er "meagan" sammensat av "meat" og "veegan", som i og for seg kan virke som to ganske motstridende ord når de blir nevnt i sammenheng, men dengang ei!
Meagans er veganere som spiser kjøtt rett og slett, men KUN om det er funnet på gata eller i søppelen. En litt Mahatma Gandhi aktig tankegang (om man kan kalle det for det) ser ut til å prege meagans: Gandhi boikottet så mangt, også kjøtt, men så lenge maten ikke var tiltenkt ham i øyeblikket det var betalt for kunne han spise det med god samvittighet. Akkurat dette er jeg ikke sikker på om er så bevisst, men det er en fin tanke dette også for de som klarer å spise døde dyr, og all respekt til dem for det.


Øvrig informasjon om friganisme: http://www.freegan.info/?page=home