Tråd: RAM-4 diskett
View Single Post
Sitat av Judaz Vis innlegg
Så vidt jeg vet var det bare Yamaha som lagde disse. Tipper den du har sannsynligvis har vært brukt til orgel-lyder, siden det er det Hammond er kjent for. Jeg tror forresten dette ROM-basert lagring (som i gamle spillkonsoller ol.) og ikke disketter.
Vis hele sitatet...
Står følgende angående maskinen: "Developed in 1984 by the Japanese manufacturer Sakata and distributed in Germany by Hammond under its own brand". Så er sikkert derfor kassettene er merket med Hammond, men ja, mulig samme type også ble brukt til orgler. Synes det er veldig lite informasjon å spore opp på internett.

Sitat av lumbricus Vis innlegg
Fra denne artikkelen: http://www.muzines.co.uk/articles/hammond-dpm-48/1582 finner jeg følgende: "The DPM-48 RAM cartridges use two 5118 CMOS RAM (1K x 8-bit each)", så om noen klarer å finne ut hva Yamaha sine RAM4-disker inneholder, så kan vi finne om det er sannsynlig om de passer sammen / er de samme.
Vis hele sitatet...
Takk for nyttig informasjon. Tror kanskje jeg må gi opp forsøket i å få tak i kompatible kassetter. Krysser fingre for at dem med MIDI-løsningen svarer meg snart.
Sist endret av Ipeds; 2. september 2023 kl. 16:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.