View Single Post
Jeg fant en kjempefin måte å kutte ned utgiftene mine på, jeg!
Den FØRSTE var at jeg slutta å kjøpe godterier og fastfood.
Det ER faktisk billigere å heller spise hjemme, og godterier trenger du ikke.
Den andre var at jeg slutta å dra ut på by'n og drikke.
Du trenger ikke å drikke deg skita full heller.

Det tredje var at jeg slutta med de nasty sigarettene.
En pakke røyk koster 70-80 kroner, sant? La oss si 75.
En "vanlig" røyker pløyer igjennom kanskje så mye som 4-5 pakker i uka.
på en måned har du da brukt 375 kroner bare på å røyke.
De pengene kunne du glætt ha spart og brukt på noe annet.

Og det med drikka. En "vanlig" drink koster 80 kroner her på byen, og en øl kan lett koste deg 50 kroner på et vanlig utested her.

Hvis vi regner etter min kropp, som da trenger IHVERTFALL 5 halvtlitere øl og 3 drinks for å bli full nok til å more meg, så har jeg på en natt ute på byen brukt nesten 600kr bare på alkohol.
Hvis vi da ser for oss at du går ut og drikker hver lørdag, så har du alene brukt 2400kr bare på drikke.

En frosenpizza koster 27-35 kronet stykket. Vi regner med 32kr her da.
La oss si at du spiser 3 frosne pizzaer i uka. Da har du brukt 96kr i uka på unødvendig fastfood, og på en måned blir det da 384 kroner.

Om du nå har kutta vekk frossenmat, røyk og alkohol, så har du plutselig 3100 kroner (runda av) mer i måneden!

Faren min tjener 550.000 i året.
han har fire barn, to katter, huslån og billån.
Likevel har han godt råd fordi han kan å bruke pengene sine med vett.
Du trenger ikke de dyreste tinga, og du trenger ikke fancy klær eller superdyr shampo/balsam/vaskepulver/mat/røyk/whatever.
Det finnes billige merker som er like bra.
Og du trenger heller ikke bruke mer enn 500kr på mobil om måneden, da jeg hadde abonnement brukte jeg 300-400 i måneden. Nå har jeg kontantkort og bruker kanskje 300 i måneden, og jeg klarer helt fint å holde kontakta med folk.
Og om du virkelig føler deg så fattig, så kut tut alle de fancy-schmancy kanalene. VIPS, der har du 4200 til i måneden! :O

Som noen sa, ta deg en titt på "luksusfellen".
Sist endret av Novachew; 7. november 2008 kl. 21:19.