View Single Post
Sitat av Nicx
Dette stemmer neppe. I Amerika har veldig mange (de fleste?) utdannede folk fremdeles barnetroen de har vokst opp med. Jeg tror det vil ta en generasjon til før man kan si de er like åpne som oss her i Europa. Uansett er seriøse fysikere kun ett ekstrem. Man trenger ikke ha utdannelse for å ha kunnskap om dagens avanserte fysikk.
Vis hele sitatet...
Men nå har det seg sånn at du nevnte fysikere og matematikere, og da kan vi ikke regne med alle de som "ikke trenger å ha utdannelse for å ha kunnskap om dagens avanserte fysikk", kan vi vel? Jeg kan godt sitere deg en gang til:
Sitat av Nicx
Poenget mitt var nemlig det at fysikere og matematikere fint kan være religiøse uten at de er selvmotsigende. At religion per definisjon er forklaringen på hva som er forbi det fysikken tar seg av (og derfor er gjensidig irrelevant).
Vis hele sitatet...
Sitat av Nicx
Klisje eller ikke, det er slik folk tenker, og det er ikke selvmotsigende. En fysisk gud, derimot, blir litt vrien å definere. Vil det da være aliens som har plantet oss her som et eksperiment? I et slikt tilfelle, er de gud? Hvem lagde dem? Hvem lagde de som lagde aliensene? Med en slik tankerekke vil du alltid kunne spørre nye spørsmål. Eneste måten å bryte ut av loop'en er å peke på noe utenfor de fysiske grensene vi har. Gud kan ikke være fysisk.
Vis hele sitatet...
Greit det du sier om den loopen, men du forutsetter at det finnes en Gud, det gjør ikke jeg. (Akkurat som det er tåpelig av hardcore ateister å fortelle religiøse personer at det ikke finnes en dritt der oppe, så er det for så vidt like tåpelig av religiøse å si at Gud finnes, for sure. Ingen av de vet noenting om saken.)
Jeg mente ikke å kritisere det synet hvis noen oppriktig tror på det, men jeg ville bare påpeke at apropos "påprakket folk som en vitenskapelig teori", så tror jeg at mange rett og slett har hørt det før og synes det var en fin måte å si det på. Det er jo litt deilig å finne en teori som både tillater Gud å eksistere og fysikken til å stemme, og atpåtil høres dritfancy ut?