View Single Post
MINST 12år
tore-'s Avatar
Dette er en Work In Progress Log for alle dere der ute som vurderer å bygge deres egen arcade-maskin.

13. mai -04!

Jeg begynte med å søke rundt på nettet etter kontrollere, knapper og kretskorts som jeg trenger. Jeg falt for Ultimarc som har ok pris og det meste du trenger for å få en fullverdig maskin.

Jeg valgte et 2Player oppsett, med 6 knapper til hver person, 2 player knapper (1./ 2. person), ESC knapp (for å gå ut av spillet), Pauseknapp og en On/Off Knapp. Til dette trenger jeg en I-Pac2 fra ultimarc, som støtter opp til 8 knapper for hver spiller. Jeg valgte kun 6 for det er ytterst få som trenger 8 knapper, så bruker jeg heller to ekstra knapper til pause og esc.

klikk

Slik så handlelisten ut. Jeg anbefaller alle til å kjøpe wiring kit, skal du ha 4 spillere kjøp 2 pakker. Her har du alle ledninger og diverse du trenger til kablingen. Grunnen til at jeg ikke valgte Plus-versjonen av joysticken er pga. jeg tror jeg aldri trenger å skifte fra 8-way joystick til 4-way, uansett så vil ikke pluss-versjonen være "real" 4-way.

Slik så det ut når jeg fikk det hjem til meg:

klikk

Snusen er viktig!

Så var det den vanskligste delen, CP (Controllpanel). Du finner mange tegninger på nettet om hvordan den kan se ut, slik så jeg det for meg at min skulle se ut:

klikk

Wops! Her gikk det rimelig gale, ikke nok med at treeverket begynte å feile, så fikk jeg andre problemer.

klikk

Ai ai AI! Som dere ser her er det rett og slett for trangt om plassen på baksiden av CP. Ikke bra. Må rett og slett finne en ny plate og borre nye hull. Tips: Lag alltid en jalla-CP som du bruker kun til testing og oppsett. Men før jeg lager en ny CP tenkte jeg like gjerne jeg kan begynne på kablingen av knappene og joysticksene.

Sånn hadde jeg sett for meg plasseringen av knapper:

klikk

Her har jeg plassert på microswitcher, og begynte med jordingen av P2 siden.

klikk

Her er jeg ferdig med all jording, mangler bare å koble den til IPac i midten der.

klikk

Det var alt for denne gangen! Kommer mer iløpet av helgen, typisk at det skal være fint vær nå