Tråd: Fri Hasj
View Single Post
Tviler på at hasj noen gang kommer til å bli legalisert. Men det som det må bli en
slutt på er å kriminalisere brukerne. Jeg røyker, men jeg ser ikke på meg selv som en
kriminell. Jeg kjøper til eget bruk, men selger ikke. Så hva er det jeg gjør som i
folks øyne er så galt? Jeg er med på å støtte kriminell virksomhet, men denne
virksomheten tar jo ikke slutt ved at jeg slutter å røyke.
Bortsett fra det, så gjør jeg ikke noe galt.

Problemet er at når folk hører ordet hasj, så tenker de på narkotika, og tenker de på
narkotika, så ser de for seg en narkoman som står på Plata og er helt ødelagt. Men
virkeligheten er jo den at det er en ganske stor forskjell på hasj og heroin (og andre
sterke stoffer, som virkelig er farlige). DET ER FORSKJELL PÅ HASJ OG NARKOTIKA!

Jeg vet at det fins veldig mange som bare røyker, og lever et helt normalt liv "ved
siden av". Men disse kommer aldri fram, de blir heller aldri nevnt. Så det eneste folk
flest assosierer med hasj er de som det gikk til helvete med, de som begynnte på
heroin, og nå står på Plata.

Aller helst så skulle jeg ha sagt til alle i familien at jeg røyker hasj, men jeg kan
ikke det. Hvorfor ikke? Fordi hvis jeg gjør det, så kommer alle til å se ned på meg, og
tro det værste om meg. Men jeg kan si at jeg drikker nesten hver helg, og den eneste
reaksjonen jeg ville fått er; "Du må ikke drikke så mye".

Hvor er logikken? Alkohol ødelegger ganske mange familier og liv. Noe jeg tviler på at
hasj gjør.

Hasj er et rusmiddel, og alle rusmidler skal man ha respekt for. Mange klarer å holde
seg til hasj, mens noen begynner med andre stoffer. Men de som ikke har den respekten
for rusmidler de "ødelegger" for alle andre. Det er de som gir rusmidler et dårlig
rykte. Rusmidler behøver ikke være negativt.
Alkohol har mange negative sider, men klarer man å beherske seg, så er alkohol en
positiv ting, et godt eksempel på det er at man blir mer sosial og mer kontaktsøkende.
Hasj har også negative sider, f.eks så blir man veldig sløv. Men hasjen er veldig
beroligende, og det er ingenting som er bedre enn å fyre en liten en når man har hatt
en litt kjip eller hektisk dag.

Det blir på samme måte som med et våpen, et våpen brukt på riktig måte kan være en
positiv ting, men har man ikke respekt for våpenet så kan det for bli en negativ ting.

Poenget mitt er at fordi at noen ikke klarer å vise respekt for hasj som rusmiddel, så
skal alle straffes for det.

Hvis jeg blir tatt av purken med 1 g (med en verdi på 100 kr) på meg, så får jeg en
helvetes bot. Hadde jeg blitt tatt med en stjålet jakke til en verdi av det
mangedobbelte av det ene grammet, så hadde straffen blitt mye mindre.

Jeg tror at den eneste muligheten man har for å få hasj legalisert er å "komme ut av
skapet", og stå fram som en hasjrøyker. Hvis alle som røyker i Norge hadde stått fram,
så ville nok mange fått bakoversveis. Hvem ville for eksempel tro at den dyktige
klasseforstanderen i 3B har røkt hasj i 10 år?
Men som jeg skrev ovenfor, så er det vanskelig å stå fram, fordi man vet at man ville
kommet i en situasjon med familien som man helst vil unngå.

Narkotikapolitikken i Norge (og verden ellers) er bygd på fordommer, og antagelser.
Alle vet at teori og praksis er to helt forskjellige ting. Tenk dere hvordan teorien om
alkoholrusen ville sett ut på papiret.
-Folk blir sinnsyke
-Folk mister alle hemninger
osv osv
Hadde det ikke vært for at alkohol har vært hos oss så lenge, så hadde folk stolt på
teoriene og forbudt alkohol. Men vi vet at alkohol ikke nødvendigvis er slik som
teorien ville tilsi.
Men siden folk vegrer seg for å stå fram som hasjrøykere kommer politikerne til å stole
på teorien, og lage lover utifra den.

[edit]
Leste i Altaposten (lokalavisa i Alta) følgende sak:
Fem ungdommer i alderen 16-21 år ble onsdag kveld tatt med mindre mengder narkotika. Ungdommene er skoleelever i Alta.

Onsdag kveld gjennomførte politiet i Alta en uroaksjon der de foretok ransaking av et bolighus i Alta.
I huset beslagla politiet mindre mengder hasj, omlag fire brukerdoser, samt en del brukerutstyr for hasjrøyking. Fem ungdommer i alderen 16-25 år befant seg i huset da politiet kom inn uanmeldt.

Nye brukere

Spesialetterforsker Geir Kolstad forteller til Altaposten at samtlige fem har erkjent bruken av narkotika. Ingen av disse har tidligere vært registrert hos politiet med narkotikasaker. Kolstad vil ikke utdype noe om omstendighetene i forkant av aksjonen.

Ungdommene som er i alderen 16-21 år er alle bosatt i Alta og går på skole. Det var tre jenter og to gutter. Tidligere denne uken skrev Altaposten en sak om at narkomiljøet vokser i Nordlysbyen.

– Dette er et klart eksempel som viser at yngre folk misbruker narkotika og at veldig mange unge jenter er i narkotikamiljøet nå sammenlignet med tidligere, medgir Kolstad, som jobber kontinuerlig med narkosaker i politiet i Alta.

Han forteller at ungdommene vil få straffereaksjoner i form av et forelegg fra påtalemyndighetene. Da for bruk og besittelse av narkotika.
Vis hele sitatet...
Her er det snakk om 5 ungdommer som blir tatt med 4 G hasj (går utifra at de mener at en brukerdose er 1g), og dette er utrolig lite hasj, faktisk under 1g pr person. Her har politiet tydeligvis brukt endel ressurser på å få denne "storfangsten".

Slik legges narkosaker fram i media. Denne saken gjaldt bare hasj, men de som leser saken (og ikke vet mer om hasj enn det de har lest) ser nok for seg et gjeng med ungdommer som ligger i hver sin stol med en sprøyte i armen, og med en framtid som kriminell narkoman.

Så hva oppnådde egentlig politiet med denne aksjonen? Tror ikke noen av disse personene kommer til å slutte å røyke, så det eneste som har skjedd er at de nå får en bot og noe på rullebladet. Samtidig som de er blitt hengt ut i media. Og Alta er såpass lite at det tar ikke lang tid før hele Alta vet hvem disse personene er. Og pga at media er så flinke til å framstille alle hasjsaker på lik linje med saker som gjelder tyngre stoffer, så kommer folk flest til å tro at hasj er minst like ille som heroin.
Alt dette blir disse personene utsatt for, bare fordi de ville slappe av med en liten røyk. Hadde de derimot vært ute og gjort faenskap (som hadde gått utover andre), så ville de nok ikke fått halvparten av de reaksjonene de fikk nå.

Jeg sliter så jævlig med å se logikken i slike saker
Sist endret av Xtrax; 1. november 2002 kl. 14:21.