Tråd: Kristendom...
View Single Post
hmm føler at vi har vært gjennom dette før egentlig. så helt ærlig så orker jeg ikke å skrive alt på nytt ... men hvis noen skulle være intresert i å vite hva jeg mener om kristendommen og annen relgion så får dere grave her

Opprinnelig postet av Keanu
Neida, er ikke det samme, men har mye det samme i seg.
Ateist er vel en person som ikke tror på noe større enn det vi kan sanse her på jorden, altså en ren empirist (en som stoler 100 % på sansene) og som ikke tror på at noe finnes utenfor våre fire dimensjoner.
Darwinist er vel en som tror på utviklingslæren til Darwin, altså at vi kommer fra apene, og at den sterkeste har rett til å overleve.
Vis hele sitatet...
hmm jeg har en litt annen oppfattning av darwinisme ... hvis du har lest historie osv. så vet du at det er den tenkningen som lå til grunne for nazismen osv. darwinisme er et fenomen som har oppstått av oppfattninger som folk hadde av darwin sine teorier på slutten av 1800 tallet og begynnelsen av 1900 tallet. darwinisme bygger på at folk blir født med forskjellige egenskaper og dermed har man startet på en farlig ideologisk vei som bare går en retning. darwinisme er med på å uskyldiggjøre/rettferdig gjøre forskjells behandling av folk basert på rase. er vel litt mindre farlig å peke til evolusjonslæra enn å peke til darwinismen. [pirke pirke]
men jeg er fult klar over at darwinismen blir bruk som fellesbegrep på evolusjonslæra ... men jeg er litt uenig i den måten å bruke det begrepet på iom. at den har blitt missbrukt så mye opp igjennom historien ... men skal ikke være så kranglete av meg ...