View Single Post
Jeg har personlig studert akkurat dette i lang tid nå, og føler jeg kan komme med noen svar. Jeg er en av personene som sliter fryktelig med angst, depresjoner og søvnproblemer når jeg skal kutte ut bønnerøyking etter en lengre periode med fyring. Det som skjer, som mange sikkert vet, er at når man tilfører hjernen rusmidler tar disse opp plassen til de naturlige neurotransmitterne i hjernen. Dette fører til at hjernen nedregulerer, eller "skrur av" reseptorene for serotonin, gaba og dopamin i hjernen. Effekten blir at man stadig trenger mer av rusmiddelet for å holde nivået av neurotransmittere oppe, og når man da kutter ut tilførselen brått, raser nivåene nedover. Resultatet for mange blir problemene som nevnt ovenfor, med noia, depresjoner og angst. Dette er årsaken til den velkjente nedturen, og finnes ved bruk av de fleste rusmidler. Personlig har jeg også et naturlig underskudd av den viktige neurotransmitteren GABA (gamma-amino butyric acid), som er hovedmedspiller i effekten av THC. Derfor får jeg også en ekstra hard smell de gangene jeg kutter ut røykinga. Men nok babling, her er noen hjelpemidler jeg har funnet. PS: Ingen av disse kosttilskudd bør taes sammen med SSRI- eller MAOI-preparater eller noen andre tilsvarende medikamenter, og aldri over perioder på over tre måneder.

1: 5-HTP / Tyrosin
Dette er aminosyrer som brukes som "byggeklosser" for å produsere neurotransmitterne serotonin (5-HTP) og dopamin (tyrosin). "Lykkepiller" / SSRI-medikamenter ol. hindrer serotonin/dopamin i å bli gjenoptatt i nervecellene for å holde nivået oppe, mens MDMA/Amfetamin/etc stimulerer nervecellene til å slippe ut massevis. En tredje måte å påvirke nivåene på er 5-HTP og Tyrosin. Istedenfor å manipulere nivåene kjemisk, tilfører man bare mer av disse aminosyrene som fungerer som råmateriale (precursor) til serotonin og dopamin. Pass på å ta et B-vitamin kompleks med sink i tillegg, da disse er essensielle co-faktorer i de kjemiske prosessene. Anbefalt daglig dose for 5-HTP er 50-100 Mg tre ganger daglig, anbefalt dose for tyrosin er fra 100-1000 Mg om dagen. Siden aminosyrer ikke er tillatt for salg over disk i norge, kan de kjøpes bla. i helsekostforretninger i Sverige samt online.

2: Gamma-amino butyric acid (GABA)
Dette er en av de viktigste neurotransmitterne i hjernen. Den påvirker dopamin-nivåene, og har en "inhibitory", eller hemmende effekt, som har som oppgave å skru av nervesignaler i hjernen. Av denne grunn virker barbiturater, valium, THC ol. direkte på denne neurotransmitteren, som fører til en tilstand av ro, trygghet og avslappethet. Et underskudd på GABA, kan føre til det stikk motsatte, i form av angst, noia osv. Heldigvis er GABA tilgjengelig over disk som et kosttilskudd! Ikke her hjemme, men det skal være mulig å bestille via utenlandske helsekostforretninger.

3: Omega3 (DHA & EPA)
I den senere tid har det vært masse fokus på essensielle fettsyrers rolle for mental helse. Flere undersøkelser viser at tilskudd av fettsyrene DHA og EPA har positiv effekt på bla. depresjoner. Årsaken til dette er blant annet at fettsyrer er hovedbestanddelene i kroppens cellevegger, deriblant hjerneceller. Om man har skrøpelige cellevegger, har dette negativ effekt på cellens funksjon og egenskap til å sende nerveimpulser videre, som igjen fører til negative sinnstilstander. Dessuten påvirker disse fettsyrene serotonin-nivået direkte, og er byggeklossene for såkalte "prostaglandiner", som påvirker humør og oppførsel.

4: Ginseng / rosenrot / ginkgo / kava
Alle disse naturlige tilskuddene er endogene, det vil si at de jobber med kroppen for å gjenopprette immunforsvar og sentralnervesystem. De påvirker dopamin/adrenalin-systemene direkte, og kan gi en boost. Pass på å ikke "overjustere", da man kan bli litt shaky, som når man drikker masse kaffe. Dette er ikke alltid like heldig for et frynsete bønnehue, som har nok nerver fra før av.

5: Mosjon!
Ikke le, men dette er faktisk den kjappeste, sunneste og beste måten å øke nivåene av dopamin og serotonin på. Bare en halvtimes joggetur gjør underverker, det er en grunn til at man snakker om "runners high" - hjernen slipper ut morfinlignende stoffer i form av endorfiner, og man føler seg høy og lykkelig etterpå. Det gjelder bare å holde ut blodslitet først.

6: Vann. Masse vann.
Alle kjemiske funksjoner i kroppen fungerer bedre når man er riktig hydrert. Drikk minst 3-4 liter rent vann om dagen.

Det var det jeg hadde i første omgang, veldig hyggelig om noen vil tilføre noe eller gi tilbakemelding, erfaringer ol.


Thismeanswar

Linker:
http://en.wikipedia.org/wiki/5-HTP
http://en.wikipedia.org/wiki/Tyrosine
http://en.wikipedia.org/wiki/GABA

Kilder:
The Edge Effect - Eric Braverman MD, Sterling 2005
Natural Highs - Hyla Cass MD, Patrick Holford. Avery Press 2002
The Omega-3 Connection - Andrew Stoll MD, Simon & Schuster 2001
Sist endret av ThisMeansWar; 20. januar 2006 kl. 15:24. Grunn: skriveleif