View Single Post
Sitat av mirax
Takk XTC. Men skal jeg sette det i når produktet er ferdig?

Også... når det er ferdig.. Så vil jeg oppevare det litte granne uten at det gjærer seg da.. Hva skal jeg gjøre da? For når den er ferdig fra i morgen av har den vært i 12 dager da... OG 13 mai dagen etter det er ferdig skal vi på klassetur og tar ikke med flaska dit. Fordi _jeg_ vil ikke bli sendt hjem derifra

Kansje bare ta en sånn sitron sak som er på små flasker å klemme hardt i å sprute i flaska?:P
Vis hele sitatet...
ikke bruk sånn sitron på flasker, bare press en sitron, du trenger ikke mye, bare litt.

og for å stoppe gjæringen kan du kjøpe noe sånne greier på en butikk ( europris eller en butikk som selger utstyr til brygging ) er ikke helt sikker på navnet men gjæringsstopper eller no. eller du kan bare vente til den er ferdig, du merker når det stopper.
altså det tar mer enn 12 dager før den stopper å gjære, tipper rundt 14 - 21 dager.

EDIT: sitronen tar du i samtidig med alt det andre. du kan også ta å skvise en banan og hive oppi for næring, men da er sjansen for bakterier mye større... sitron funker fint for næring og forhindrer bakterier.

Sitat av mirax
Vell går 5 dager greit med tørr gjær?
Vis hele sitatet...
må la det stå i minst 2 uker da, det er litt alkohol i etter 5 dager, men ikke mye.
Sist endret av XTC; 2. mai 2005 kl. 22:53.