View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dinithion
Jeg er helt enig med dexter. Det har gått forlangt. Når kvinner får en jobb, uten relevant utdanning eller erfaring, men bare basert på at dem er kvinner, da er det noe galt. Man skal ha toppleder kvinner. Ja for all del, det har jeg ikke noe i mot. Men, skal dem ikke utdanne seg først da? Nei. De er kvinner. Andre som er toppleder/mellomleder/leder utdannet seg på BI/NHH/Whatever på 60-70-80-tallet. På den tiden var det ikke normalt for kvinner å ta en utdanning. Ihvertfall ikke i den retningen. Nå har de, uten erfaring, klart å komme seg inn i sånne stillinger fordi dem er kvinner.
Vis hele sitatet...
Artig påstand. All forskning peiker på at det motsette skjer: dei må vere minst like godt kvalifiserte som mannen. Eg trur du skal slite lenge med å finne tilfelle der ein kvinneleg søkjar utan kvalifikasjonar går forbi ein mannleg tilsett med kvalifikasjoner. Grunnen? Det er imot bedrifta si interesse å ha ukvalifiserte.

Viare er lønnene i typiske kvinneyrke langt lågare enn i sammenlignbare mannsyrke. Tilfeldig? Dessuten, kan du peike på ein kvinneleg toppleiar som ikkje har erfaring i administrasjon frå før? Eg tviler. Dei aller fleste har hatt ein funksjon, som HR-sjef eller liknande, og har gått gradene. Ta til dømes Grete Faremo...