View Single Post
Det er et lite kjent, men det er faktisk jeg har komponert tidenes lengste symfoni. Det er en episk syklus som strekker seg over 10000 dager, og består av kun pauser. Dessverre aldri fremført i sin helhet.

Men, til saken...

Mange svarte kort og godt: Lyd.
Dette er ikke en tilfredstillende definisjon.

All lyd er ikke musikk.
Og faktisk, all musikk er heller ikke lyd.
Komposisjoner som er basert på stillhet(f.eks 4:33 av John Cage)
eller noterte pauser må imo også regnes som musikk,
siden stillheten er ett musikalsk uttrykk på lik linje med lyd.

Ett svar jeg likte forholdsvis godt;
Musikk er lyd satt i system.

Altså er ikke all lyd musikk,
bare musikk som er organisert for å danne musikk.

Også denne definisjonen har svakheter.
Fuglekvitter kan være musikk, selv om den ikke er lagd for det formålet.
Maskinstøy, elv som renner, vind som blåser, hav som bruser osv.
Vis hele sitatet...
Jeg stiller meg bak "lyd satt i system" (eller organisert) som definisjon. Selv om for eksempel fuglekvitter eller maskinstøy kan oppfattes som musikalsk, og også kan brukes til å lage musikk, vil jeg ikke si at disse tingene er musikk i seg selv. Og hvis du mener at disse lydene er musikk, hvorfor ikke alle lyder? Hva/hvem er det som avgjør?

Når det gjelder 4'33'' så vil jeg si at det å kalle denne komposisjonen for musikk, er å forveksle kartet med terrenget. Pauser er selvfølgelig en viktig del av musikk, men stillhet i seg selv er ikke musikk. Som noen har nevnt tidligere, så er det alle de andre lydene som omgir en fremføring av 4'33'' som er musikken, ikke pausene (eller stillheten) i seg selv.

Kan det ikke oppleves gjennom en mp3 spiller f.eks så er det rett og slett ikke musikk. noe 4.33 ikke kan!
Vis hele sitatet...
4'33'' har blitt spilt inn mange ganger, og har blitt fremført både på radio og TV.