View Single Post
Sitat av bread
Når det kommer til tyverier og lignende småkriminalitet i den grad det begås for å finansiere rusbruk så tror jeg dette stort sett begrenser seg til hjemløse heroinmisbrukere*. Heroin er dyrt fordi det er ulovlig, ikke fordi det er dyrt å lage. Noen klarer seg med tigging, mens andre - på grunn av skam, erfaring eller andre grunner - tyr til innbrudd fremfor å få avslag servert med dømmende blikk på sosialkontoret.
De som måtte klarer å finansiere forbruket gjennom salg inkluderes ikke her, da deres lovbrudd ikke skader noen direkte (kjøperne velger både kjøp og bruk selv).
Vis hele sitatet...
Jeg tror du tar feil i alt du sier her.

For det første er det ikke bare hjemløse heronimissbrukere som må til til kriminelle handlinger for å betale for missbruket sitt. For det andre er det utrolig mange kriminelle handlinger som blir gjort i affekt, av både legale og illegale stoffer.

Narkotika fordrer andre kriminelle handlinger både i fasen ved å erverve seg narkotika, og under bruk av stoffene. Jeg har ikke tall på det, men ta en titt på befolkningen i norske fengsler og se hvor mange som sitter der direkte, eller indirekte som et resultat av rusmissbruk!

Og å påstå at de som selger ikke skader andre enn selg selv er intet mindre enn latterlig, men det blir en annen debatt!