View Single Post
Har alltid mislikt religioner. Mest fordi jeg ikke har forstått hvordan man kan være religiøs med dagens vitenskap. Men jeg tror fremdeles religion er utrolig viktig. Så og si alle samfunn, om det så er indianere i amazonas eller industrialiserte samfunn, har en form for religion, og jeg tror ikke det er tilfeldig. Religion har mange funksjoner; Før var det kanskje litt mer aktuelt å bruke religion i politiske avgjørelser og naturforklaringer, men enda har står religion sterkt når det kommer til moral og overnaturlige ting jf. liv etter døden. Selv om man er ateist eller agnostiker i Norge, så har kristendommen enorm innflytelse. Det at du ikke diskuterer onani med foreldrene dine med middagsbordet er et eksempel på normer som er dypt forankret i den kristne tradisjonen.

Det jeg syns er interessant med religioner er likheten. Religioner er mest sannssynlig menneskeskapt. Men likevel er religionene forferdelig like til å ha oppstått i helt forskjellige deler av verden. Man kan jo derfor lure på om religionene faktisk ikke er helt tilfeldig skapt, men er til for å dekke behov. Kanskje det biologisk sett er ugunstig for oss å onanere, og derfor har historien om Onan oppstått i bibelen og gjort det til tabu i den kristenlige verden? Underbevisstheten vår har kanskje følt at det er galt, og religionen har oppstått som en slags streng, dømmende far.

Er enig med flere her som sier at religiøse personer burde sette seg inn i andre religioner også. Om et barn vokser opp i et kristent samfunn og blir indoktrinert med kristne verdier, vil jo det så klart virke helt logisk for barnet. Like logisk som at et muslimskt barn blir fortalt om selvmordsbombing. Det blir på en måte som å dra i en konfirmasjon og kun smake på én kake og påstå at det er den beste kaken selv om du ikke har smakt på alle de andre.

Jeg tror egentlig ikke religion er årsaken til strid mellom parter, selv om det har vært hovedgrunnene i mange tilfeller. Hadde vi ikke hatt religion hadde vi garantert funnet en annen grunn til å krige.