View Single Post
Jeg tror atomkraftverk har ganske stort potensiale. Det er jo mange som maser om at atomkraftverk kan være farlige og har mange baksider, men jeg kan egentlig bare tenke meg to argumenter for at atomkraftverk kan ha noen negativ virkning, utenom våpenpotensialet til avfallsstoffer.

Det mest skremmende er jo hvis det skulle skje en ulykke slik som Tsjernobyl igjen. Men hvis jeg ikke tar helt feil, så har sikkerhet ved atomkraftverk vært så godt som plettfrie. Den eneste grunnen til at Tsjernobyl gikk til helvete var at de ikke hadde penger til vedlikehold og at mange viktige sikkerhetsrutiner ble ignorert. Hvis man skulle starte med atomkraft i Norge tror jeg nok slike ting ville blitt ganske godt sikret og sjangsen for at noe skulle skje vil nok være så god som ikke eksisterende.

Den bakdelen er jo at atomkraftverk produserer farlig avfall som alltid vil være en sikkerhetsrisiko og som vil være dyrt og vanskelig å håndtere. Så vidt jeg vet så er det kraftverk i utvikling nå som tar seg av avfallstoffene. I motsetning til hva som ble nevnt tidligere så brukes ikke ALT man putter inn. Men man har to separate reaktorer, en som produserer energi, og en som brukes til å brenne istykker restene. (Man kan vel ikke akkurat brenne istykker radiaktivt materiale afaik. Men noe i den duren).

Dermed kan jeg ikke se noen virkelige baksider med å bygge atomkraftverk. Spesielt nå som man har funnet så mye thorium i Norge er jo dette ganske spennende og kan ha et ganske ekstremt potensiale.