View Single Post
Helt riktig at jeg bommet med en faktor på 1000. Slurv førte til at jeg anså 2.5 mm² å være 2.5*10^-3 m², men det er selvfølgelig feil, ettersom jeg glemte å ta med begge dimensjonene i potensen. Det vil si at 2.5 mm²=(2.5*10^-3)^2 m²=2.5*10^-6 m².
Men "rho"-verdien er riktig. Resistiviteten til kobber er 1.72*10^-8 Ωm, altså 17.2*10^-9 Ωm, eller 17.2 nΩm.
Likningen du bruker er en modifisert variant, hvor du kan putte kvadratmillimeter som areal, hvor det er kompensert for faktoren på 10^-6, ved å flytte den opp i telleren og skifte fortegn på potensen, og gange den inn i resistivitetsverdien. Altså 1.72*10^-8*10^6=1.72*10^-2=0.0172.
Personlig er liker jeg ikke den modifiserte varianten, ettersom den hverken følger faktiske resistivitetsverdier, eller har grunnleggende SI-enhet som areal. Likningen, og de faktiske forholdene er gitt som:
R=(ρ*l)/A
Hvor R er resistans i Ω, ρ er resistivitet i Ωm, og A er areal i m².

OK, men de nye verdiene blir altså endret. Resistansen blir 1.38 Ω, spenningstapet 24 V, og effekt-tapet i lederen 2 W/m. Faktisk vil dette også bli litt unøyaktig ettersom i ved 2000 W ble regnet ut ved 230 V.

Konklusjonen blir altså at det spørs hva slags apparat du kobler i andre enden. Lederen tåler det nok helt fint. 2W/m vil nok ikke på så mye oppvarming. Så hvis apparatet tåler litt lavere spenning (det gjør det nesten garantert) bør det gå fint. Men noe særlig over 2000W bør du nok ikke gå. Og følg med på temperaturen på kabelen.

Jepp, sånn kan det gå når man glemmer av en aldri så liten dimensjon.

(La plutselig merke til at bokstaven rho (ρ) fungerte et sted, men ikke et annet, i posten min over.. Rart..)
Sist endret av Provo; 10. mai 2007 kl. 21:56.