View Single Post
Sitat av Ost2k
Jeg vurderer sterkt å bytte over til One Call faktura, istedenfor det jeg har nå (Tele2 shit, alt for dyrt for meg)
Med prisene til one call kan jeg holde månedskostnadene mine nede i 0 kroner per måned.
Det er derfor jeg lurer på om det er svindel eller seriøst.
Vis hele sitatet...
Enkelt svar: Holder du deg under prisrammen som du antyder er dette et bra abonnement for deg. De har heller ikke binding, så om du senere finner ut at dette ikke var optimalt, kan du raskt bytte. Husk allikevel at med en gang du ringer utover gratisminuttene, da ringer du dyrere enn Tele2.
Sitat av Ost2k
Har de noen spesielle vilkår jeg bør vite om før jeg bestiller?
Vis hele sitatet...
Les alltid gjennom avtalevilkårene før du signerer. En av grunnene til OneCalls frafall i andre deler av telekom-bransjen skyldes nettopp bruk av ”liten skrift” i avtalevilkår som for øvrig 90% av forbrukere ikke tar seg tid til å lese.

Leser du forøvrig gjennom alle innlegg i dagbladet-linkene over, samt søker litt på OneCall, regner jeg med at du får med alle potensielle ”feller” du kan ramle i. Så litt research, og du er godt rustet.
Sitat av Marcen
Det er bare for å lokke kunder, når man får noe så bra tilbud. Om en stund vil de sette opp prisene, men det skader ikke å utnytte det og så eventuelt bytte tilbake til det man hadde før.
Vis hele sitatet...
OneCall er kjent for å begi seg ut på det jeg bare kan definere som ”kamikaze-prosjekt”. De har blant annet i forbindelse med både bredbånd og bredbåndstelefoni gjort et par radikale forsøk på å få opp kundemassen. For OneCall er omsetningen viktig, noe som igjen avhenger av kundemasse og fordringer, og derfor kjører de slike aggressive og ekstremt lave priser.

En annen ting er at jeg i forbindelse med lanseringen av OneCall Faktura, kom over et intervju med daglig leder i OneCall, som uttalte at prisene bare skulle én vei og det var NED.

Dersom OneCall bestemmer seg for å øke prisene, noe som må varsles om i god tid, og også registreres hos Post- og Teletilsynet, vil dette sørge for tidenes churn-rate (frafall av kunder). Husk at selv om de har masse kunder er ARPU (fortjeneste per kunde) utrolig lav for OneCall, noe som for mange til å spørre seg selv – tjener disse gutta noen penger, i så fall hvordan?
Sitat av Ost2k
Hvordan kan de tjene penger på dette?
Vis hele sitatet...
Det er et godt spørsmål. kyrre12 har vært inne på et par gode punkter. Kan godt utdype litt.

OneCall har basert sin markedsstrategi på dette produktet som skal dra inn kunder. Er dette et produkt som appellerer til alle? Nja. Det er mange som faller innenfor rammen ved første øyekast, men det er ikke mange som klarer holde seg til gratisminuttene. For hvert minutt du ringer utenom gratisminuttene, tjener OneCall store penger. Dersom man setter opp dette i en ACPU/ARPU-kalkyle (utgifter vs inntekt), ser man at de har dette som flaggskip. Få folk til å ringe utover gratisminutter.

Utover dette har OneCall vært gode på å tjene penger på alternative måter, selv om de har gått kraftig i underskudd regnskapsmessig. De satser med andre ord på, i mangel av bedre uttrykk, ”skjulte” avgifter som de håper kunden skal overse eller glemme. Dette er for eksempel denne minimumsavgiften som for øvrig nå er fjernet. Kan nevne at blant annet 815mobil gikk i denne fellen; lovte ut abonnementer uten binding og uten månedsavgift, men hadde minimumsavgifter, noe som ga høy churn-rate (frafall), og for øvrig var i strid med markedsføringsloven.

En annen ting er denne ufattelige høye ”faktureringsavgiften” som tilfaller kunder som ”glemmer” å bytte over til e-postfaktura. Det koster ikke dem 39 kroner å fakturere kunder, og i motsetning til andre større selskap, har disse en så høy fakturaavgift tilknyttet ”billigabonnementet”.

Alle tilleggstjenester, ekstrafunksjoner osv følger dette mønsteret - overpriset. I tillegg bruker de lite penger på utvikling, noe som kan hemme dem senere, en grunn til at blant annet deres "mine sider" er såpass dårlige kontra andre.

Men alt i alt. De tenker ikke så mye på å tjene penger – i hvert fall ikke ennå. De fokuserer på å få inn kunder i første omgang, så får de heller finne en smartere plan i neste runde. Per dagsdato er ACPU såpass høye (kan ikke komme med eksakte tall grunnet at jeg ikke vet hvem de bruker som carrier), at de ikke kan tjene penger med nåværende priser. Dette er fordi 90% av de 10.000 kundene som byttet over til OneCall i løpet av de to første dagene, kommer til å streve for å ikke ringe utenom ”gratisminuttene”.

Men ikke la dere lure. Ser man på representert markedsverdi, blant annet i Intech-rapporter, ser man at OneCall har såpass høy churn-rate til tross for tilsvarende ”billigprodukter” tidligere, at de ikke har nok kunder til at de tjener penger på dette.
Sitat av devotio
Fant heller ikke noe minimumspris på onecall.no, dersom dette er tilfellet driver de med feilinformasjon og jeg ville klaget saken inn til Forbukerrådet dersom ikke One Call klarer å svare for seg.

Har hørt mye dårlig om One Call, og prisene dems tilsier at de er konkurrsryttere.
Vis hele sitatet...
Ja, man har hørt mye dårlig om OneCall, men dette er hovedsakelig av kunder som lar seg lure av kampanjer som lover ”gull og grønne skoger” med stor skrift, og ”et eller annet” i liten skrift som blir oversett. Ergo, rykter er hovedsakelig (sier hovedsakelig fordi det alltid finnes unntak) basert på naive kunder som skriver under på ting for fort, og som oftest uten å lese avtalevilkår.

For øvrig eies over 80,4 % av selskapet av Hafslund Venture. En slik investor vil alltid sørge for at selskapet ikke går konkurs, og til tross antydningene fra presse og konkurrenter, har dårlige regnskap aldri fått Hafslund til å engang vurdere å trekke seg.
Men ja, OneCalls årsberetninger og driftsregnskap viser at de driver butikken dårlig. Fokuset ligger på omsetning, og ikke fortjeneste – noe som igjen er hovedgrunnen til denne aggressive kampanjen og markedsføringen. Husk at de blant annet har valgt 88 minutter i forhold til Post- og Telepriser sin priskalkulator selv om nokså få tilsynelatende bruker standardinnstillinger. Nok en gang reflekterer denne handlingen deres strategi.
Sitat av kyrre12
Minimumsgrensen er fjernet nå. OneCall har drevet en stund nå, og det er ingenting som tilsier at de skal sette opp prisene. De har Hafslund og mye kapital i ryggen, så jeg kan ikke tenke meg at de kommer til å gå konkurs heller. Dette er ikke svindel. Grunnen til at de kan levere tjenestene til så lave priser er naturlig nok de som bruker over denne "gratisgrensen", og at de har korte åpningstider på telefonsupport osv. De legger mer vekt på support over mail, noe som funker utmerket etter min mening. Jeg personlig har ingen problemer med at de sparer på dette, og ser heller ingen problemer med å velge OneCall.
Edit: Nimrad: Selvsagt får du de samme prisene som alle andre!

-Fornøyd Nutel-kunde
Vis hele sitatet...
Synes du kommer med mye bra punkter, men er et par ting jeg ikke kan si meg enig i. Er blant annet uenig med deg vedrørende utsagnet om kundeservice. Ja, de holder ikke oppe like lenge som mange konkurrenter, men det viser seg at prisen en bedrift må betale for kveld- og helgesupport ikke gjør det lønnsomt. De holder allikevel oppe innenfor en tidsramme jeg ikke vil kategorisere som ”kort”. Det at de fokuserer på e-postsupport er ikke nødvendigvis billig for dem. Folk liker egentlig ikke å skrive lange forklaringer over e-post. Det er tungvint, dessuten er det ofte man ikke klarer å forklare situasjonen over e-post. Dette gjelder naturligvis ikke dataglade folk som liker e-post (så håper ingen blir fornærmet), men for folk flest er dette slit. Og for Olga på 80 år, en eksempelvis målkunde (ringer lite, vil ikke betale månedsavgift), er det mye bedre å kunne ringe. Av personlig erfaring vet jeg at det er mer slit for kundebehandlere å følge opp uforståelige e-poster, kontra telefonsamtaler. Men du har rett, e-postsupport kan være billigere, men bare om man får inn ordentlige henvendelser, noe som er grunnen til at Telenor og andre bruker presise kontaktskjemaer for kartlegging av situasjonen.

Leste for øvrig i en rapport, enten PT eller Intech, at OneCall ikke har spesielt lang ventetid, og mye kortere enn mange andre større konkurrenter, så alt tyder på om de ikke har mange ansatte, så er i hvert fall disse effektivt brukt.

Konklusjon:
Ikke tenk på om eller hvordan OneCall tjener penger. Du skal ikke betale så lenge du ringer innenfor ”gratisminuttene”, og alt annet er brudd på avtale. Bytt til OneCall om du ringer under 88 minutter, les gjennom vilkår, og sørg for at du velger e-postfaktura. Du har ingen bindingstid, så om de øker prisene (noe som er lite sannsynlig), kan du enkelt bytte til noe annet.

SD
Sist endret av SD; 6. mai 2007 kl. 00:55.