View Single Post
Det er åpenbart en dramatisk situasjon du har kommet i, og det var nok uten tvil ubehagelig å bli behandlet som en kriminell. Men faktisk synes jeg politiet har gjort en svært god jobb ut i fra måten det beskrives på. Dette først og fremst fordi de handlet raskt og effektivt. Det som skaper problemer i mange voldtektssaker er at det tar lang tid før det skjer noe. I denne saken ble bevis sikret og avhør tatt umiddelbart mens situasjonen var friskt i minnet til alle involverte.

Jeg synes også det er helt rett at du blir låst inne i denne situasjonen (som motsvar til dem som reagerer å at det er "så lett" for staten å låse inne et uskyldig menneske). Det er utrolig vitkig for rettssikkerheten at man faktisk blir trodd når man kommer med en anklage som dette. I alle fall til noe skulle tilsi at man ikke er ærlig. Altså mener jeg at det er helt riktig av politiet å anholde og avhøre en person som anklages for vodtekt. Det er også viktig at dette skjer fort.

Dersom anmeldelsen viser seg å være falsk må selvsagt (og vil sannsynligvis) dette få konsekvenser for vedkommende som fremla den. Det er slik rettsystemt vårt skal fungere, og det er på denne måten at færrest mulig lider minst mulig. I alle fall ut fra et rettslig prinsipp. De sosiale konsekvensene følger dessverre ikke alltid disse, men det blir en annen debatt.