View Single Post
Denne tråden har litt av hvert av innlegg må jeg si.

Jeg synes det er rart at mange siderstiller omskjæring av gutter og kjønnslemlestelse av jenter. Dette er to ting som har svært lite med hverandre å gjøre.

Selv ser jeg lite negativt i omskjæring av gutter. En omskåret penis er mye lettere å holde ren (det er visstnok utrolig mange som ikke tar seg bryet med å vaske seg under forhuden). Omskårede menn har lavere sjanse for å pådra seg seksuelt overførbare sykdommer (man kunne i stor grad ha bremset HIV-epidemien i det sørlige Afrika om man hadde omskåret alle guttebarn der). Omskårede slipper også problemer med trang forhud senere i livet - problemer som mange synes er pinlige og dermed går og bærer på i mange år med det resultat at sexlivet er dårlig eller ikke-eksisternende. Dessuten synes mange jenter at omskårede peniser en finere (dette varierer selvsagt fra person til person).

Kjønnslemlestelse er av et helt annet kaliber. Det finnes riktig nok gradsforskjeller av dette, men alle formene har overveldende negative konsekvenser. Den såkalte type-3 kjønnslemlestelse går ut i på at kjønnsleppene fjernes, og at skjeden sys igjen. Det etterlates kun et hull på størrelse med et knappenålshode som jentene kan tisse med. Legg merke til hvordan de somalske jentene i klassen trenger 10-15 miutter på å gå på do! De kan jo ikke tisse på vanlig måte lenger - det dryppe bare ut et par dråper av gangen

Kjønnslemlestelse fradømmer jentene muligheten til seksuell nytelse, mens omskjæring av gutter har motsatt effekt (og ja, det er ikke noe vanskeligere å onanere uten forhud, det gjøres bare på en litt annen måte). Det er en grunn til at man i praktisk talt alle vestlige land har strafferammer på 5-10 års fengsel for foreldre som kjønnslemlester døtrene sine, mens man lar foreldre omskjære guttebarna sine på offentlige sykehus med en egenandel på et par hundre kroner. FN har også jobbet mot kjønnlemlestelse nå i 15-20 år, men har ingen program mot omskjæring av gutter.

Det er en viss fare for komplikasjoner med omskjæring av gutter, det er vel én prosent eller to som trenger videre oppfølging. Dette er imidlertid ikke store greiene - det skjer praktisk talt aldri at noen får varige men etter en slik operasjon. Med jenter er det litt andre tall, her er det faktisk en relativt stor fare for å blø i hjel.

Nå ble denne posten noe lengre enn jeg hadde ment, men poenget er altså at det ikke er noen stor vits i å kjempe mot omskjæring av gutter. Personlig ser jeg heller på det som et ønseklig fenomen, da fordelene er langt større enn ulempene. Argumentasjon om at «dette gjøres mot barnes vilje» kan jeg til en viss grad ha sansen for, men det samme gjelder så mye annet som er allment akseptert (vaksiner, dåp, håndarbeidstimer i skolen, foreldre som tvinger en til å være med i speideren - you name it, listen er langt som et vondt år). Aksepterer man at samfunnshensyn gjør at man skal tvinge barn til å ta BCG-vaksine, vil det være logisk å akseptere at man tillater (det overveiende postive) inngrepet omskjæring av gutter er.

$Zorro