Tråd: legalisere?
View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg sier til deg: KILDER?
Når jeg og andre har tatt seg tid til å oppgi respekterte offisielle kilder hvordan kan du forvente å bli tatt seriøs med synsin og "jeg så på tv en gang".

Sitat av Petter Pan
Flere på forumet påpeker at Hasj ikke er skadelig, at de slappe "junkiene" har blitt slappe av andre årsaker, og lignende. Til det kan jeg si at jeg har sett både dokumentarer, og TV-programmer om cannabis, hvor begge fastslår at dette er avhengighetsskapende, og at det forandrer personligheten til brukeren. Kall det gjerne propaganda, men selv de beste løgnene har et snev av sannhet.
Vis hele sitatet...
Du må først få for deg at det er forskjell på bruk og missbruk, store mengder av hva som helst skaper uønskede effekter, det er ikke så lett som 'å bruke eller å ikke bruke', men ja i store daglige doser så har visse abstinens symptomer blitt påvist.
Jeg vet du snakket om at:
Sitat av Petter pan
Ellers ser jeg at mange sammenligner virkningen/skadene av cannabis, med skadene av alkohol. Dette er irrellevant.
Vis hele sitatet...
Men du argumenterer likevell med hvor skadelig cannabis er etter en livstid med bruk, så jeg slår med samme mynt, an eye for an eye..
4.23 The repeated use of cannabis or cannabinoids does not result in severe physical withdrawal symptoms when the drug is withdrawn; so many have argued that these drugs are not capable of inducing dependence. Dr Pertwee, and Dr David Kendall of the University of Nottingham (p 267), however, described new evidence from animal studies showing marked signs of withdrawal in animals treated repeatedly with large doses of cannabinoids and then challenged with a newly developed cannabinoid CB1 receptor antagonist (see Box 1) called SR141716A. This has provided the first real evidence for physical dependence and withdrawal symptoms in animals (QQ 308-310).

4.33 It is therefore clear that cannabis causes psychological dependence in some users, and may cause physical dependence in a few. The Department of Health sum up the position thus (p 45, cp Edwards Q 28): "Cannabis is a weakly addictive drug but does induce dependence in a significant minority of regular cannabis users."
Vis hele sitatet...
Abstinens symptomer på cannabis har blitt omdiskutert endel, rapporten nevner de værste som kvalme, svette, hodepiner.

Alkohol abstinenser derimot er en velkjent sak:
Delirium tremens -- a state of confusion and visual hallucinations
Agitation
Fever
Convulsions
Black outs -- when the person forgets what happened during the drinking episode
Vis hele sitatet...
Og i de værste tifeller kan det lede til værre ting, og ha døden som følge.

Synes også at det er rart at de samme folkene som påpeker at det norske folk har forlite kjennskap til hasj, også påpeker at det er store mørketall, og at det er mange som bruker det.
Vis hele sitatet...
De har jo nettop det, hvor mye har du f.eks lest av rapportene jeg har presentert for deg?
Og hvor mange gjennomsnitsnordmenn tror du gidder å sette seg inn i 100 siders rapporter? Det er jo så mye lettere å bare høre på politikerne våre og hva tv'en sier.

De mørketallene jeg nevte er i Norge, men la oss ta Storbritannia, et land med 60 209 500 folk, dvs 60,2 millioner folk:
4.32 It has been assumed that young cannabis users give up the habit when they enter their thirties; IDMU (p 236), however, suggest that this pattern may be changing. The British Crime Survey (1996) shows that although the prevalence of cannabis use falls after the age of 30, the greatest proportional increases in the period 1991-1996 were in older age groups, with incidence of past use doubling in the 40-44 age group (from 15 per cent to 30 per cent) and trebling in the 45-59 age group (from 3 per cent to 10 per cent). IDMU conclude that the current relatively low levels of cannabis use in the over-30 age group may reflect a generational and cultural divide, rather than substantial numbers of users giving up.
Vis hele sitatet...
La oss regne litt på de tallene (hentet fra statistics.gov.uk, gjennomsnittsbefolkning estimering):
40-44 år er: 3 077 700 av total folkemengde 30% av de = 923 310
45-59 år er: 9 336 300 av total folkemengde 10% av de = 933 630

Det vil si at = 1 856 940 folk i Storbritannia røyker cannabis i en alder av 40-59 år
ca en fjerdedel av den norske befolkningen ( 4 640 219, tall fra ssb.no )

Og da blir faktumet at ingen, til dags dato har enda dødd av cannabis forgiftning ( Delta-9 THC ) enda mer imponerende, synes ikke du?


Sitat av Petter pan
Viss vi tar to menn med noenlunne samme helse, fysisk form osv. en av disse begynner å røyke hasj i en alder av 16, den andre ikke,. bortsett fra hasjen, lever begge et tilnærmet likt liv. Tror dere røkeren og ikkerøkeren i en alder av 80år hadde prestert likt i f.esk cooper-testen, reaksjonstester, kansje jeg skal driste meg til å si IQ-tester? hadde de levd like lenge?
Jeg mener at vi kunne skille røkeren fra ikkerøkeren lett, noe som igjenn betyr at ikkerøkeren rent hypotetisk har bedre sykiske og fysiske forutsetninger? Og da kan dere tenke, vill vi ha slike folk?, vill vi ha folk som sliter med helsen?
Vis hele sitatet...
Igjen, helsemessige argumenter som du så elegant avviste med "det er irrelevant", du sier heller ikke hvor mye de røyker, du bare antar at det er umulig å få brukbare resultater på diverse prøver uansett mengde.
4.13 Cannabis can have untoward long-term effects on cognitive performance, i.e. the performance of the brain, particularly in heavy users. These have been reviewed for us by the Royal College of Psychiatrists and the Royal Society. While users may show little or no impairment in simple tests of short-term memory, they show significant impairments in tasks that require more complex manipulation of learned material (so-called "executive" brain functions) (Edwards Q 21). There is some evidence that some impairment in complex cognitive function may persist even after cannabis use is discontinued[10]; but such residual deficits if present are small, and their presence controversial (van Amsterdam Q 494, Hall Q 741).
Vis hele sitatet...
Studiene er kontroversielle, alikevell, vil du med et livslangt cannabisforbruk ikke oppleve mange av de langsiktige effektene av alkohol.

Faren for kreft pga røyking er jo selvfølgelig en alvorlig sak, heldigvis kan cannabis drikkes, spises, innhaleres i fordampet form og legemiddelfirmaer har utviklet piller som marinol.

Sitat av Petter pan
Vi har selfølgelig de medisinske behovene, men viss de hadde vert så skrikende så hadde det nokk vert tillat, i og med at de bruker andre stoffer på sykehus som står på narko-listen. Kan også nevne at norge er et av de landene med høyest levealder og levestandard.

Og det er en grunn til at det er blitt ulovlig, det er en grunn til at flertallet av nordmen er mot, kall det gjerne mangel på kunskap, eller propganda, men tror dere virkelig alle nordmenn er domme? Jeg kan på strak arm nevne flere som har like mye kjennskap til hasj som samtlige på forumet, men ville stemme nei til både legalisering og avkriminalisering.
Vis hele sitatet...
Ja, de stakkars MS pasientene får jo stoffer som fungerer mye bedre enn cannabis,
lurer på hvorfor det finnes idioter der ute som bruker det som medisin enda, og finnene, ja de er jo bare noen perkeleér som drikker seg sanseløs i badestua, så deres eksempler må vi ivertfall ikke følge.

Vet du hvorfor det ble ulovlig først?
Denne mannen hadde veldig mye med det å gjøre, og krigen mot dop, som forøvrig aldri har vist merkbare resultater i det store bildet, men alikevell pøser vi på med penger.

Er det ikke på tide å innse at 30 år med denne narkotikpolitikken enda ikke har fjernet 'problemet', folk har i alle tider brukt og missbrukt stoffer, det kommer mest sannsynlig aldri til å stoppe heller, om staten tar kontroll over produksjon og salg så tar de over en stor inntektskilde som er i hendene på mafia og terrorister, som også vil kunne bidra ekstremt bra i å dekke helseutgiftene. Og vi kan da ta vare på disse syke menneskene som det virker som du har så mye imot.