Tråd: legalisere?
View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Denne udødelige diskusjonen måtte jo komme opp igjen, og i tillegg av en som ikke har
satt seg inn i stoffet.

Du har vel fullt rett i at flesteparten i Norge er imot legalisering, men om dette er et resultat av propagandaen som har blitt indoktrinert inn i hodene på gjennomsnittsbefolkningen i landet, eller seriøse studier av statistikken og matriellet som eksisterer rundt saken er noe som er viktigere å finne ut av i mine øyne.
Forøvrig synest jeg personlig at det er det førstnevnte som er aktuelt.

http://xs511.xs.to/xs511/07036/dodsfall-n.jpg.xs.jpg
I følge vår egen statistikk, så kan du klart se at alkohol overgår alle andre dødsfall av rusmidler, du nevner også at det er bare 'få prosent' av befolkningen som røyker, dette blir vanskelig å bekrefte, ettersom det eksisterer store mørketall pga stigmatiseringen som følger med inrømmelse av stoffbruk, i tillegg til at det er få offisielle studier av cannabisbruk blandt 'voksne' (20+ år) i norge.
(Tall hentet fra SIRIUS rapport: http://www.sirus.no/cwobjekter/rin_2006_norsk.pdf )

13% av Norsk ungdom inrømmer bruk av cannabis, ungdom er definert som 15-20 år, dvs 6.4% av befolkningen noe som blir temmelig lite ja, som du sier, men hva de reelle tallene for hele befolkningen er kan vi bare spekulere på, så jeg ser helst at du ikke kommer med påstander her.

Angående dødsfall av cannabisforgiftning kan vi heller spørre deg: Har DU noe bevis på et eneste dødsfall som følge av cannabis? Tenkte ikke det nei, men for å tilfredstille din tørst for informasjon, la oss ta en titt på noen studier innen toksisiteten av cannabis:
" 4.3 The acute toxicity of cannabis and the cannabinoids is very low; no-one has ever died as a direct and immediate consequence of recreational or medical use (DH QQ 219223).
Official statistics record two deaths involving cannabis (and no other drug) in 1993, two in 1994 and one in 1995 (HC WA 533, 21 January 1998); but these were due to inhalation of vomit.
Animal studies have shown a very large separation (by a factor of more than 10,000) between pharmacologically effective and lethal doses.
(Kilde: TOXIC EFFECTS OF CANNABIS AND CANNABINOIDS: REVIEW OF THE EVIDENCE, British Parliment, House of Lords )

Vi har også toksisitet grafen av Britene, som ble publisert for etpar år siden,
jeg må ytterst beklage at jeg ikke finner igjen artikkelen nå, om jeg gjør det skal jeg poste den så fort som mulig, men her er grafen, som jeg tok en kopi av når den først var publisert:
http://xs411.xs.to/xs411/07036/Ratio-toxicity.jpg.xs.jpg

Det siste utsagnet ditt klarer jeg nesten ikke å ta alvorlig, det er stillt på en retorisk måte, men det er det på en subjektiv måte, alt kommer an på hvem du spør.

jeg for min del ser ikke noe problem i ei bønne over alkohol,
ettersom min egen subjektive erfaring har vist til at
sannsynligheten for voldelig utagering er betydelig lavere
om ikke ikke-eksisterende under cannabis rus.
Sist endret av Dodecha; 20. januar 2007 kl. 18:37.