Tråd: legalisere?
View Single Post
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Petter Pan
Kilde?, som andre på forumet har påpekt, er vi ikke så glad i "jeg har hørt at.." osv.


Kan forøvrig nevnes at jeg, med en _betydelig_ andel av den norske befolkning i ryggen er mot legalisering.
Hasj er og forblir et narkotikum i mine øyner. Kan nevnes at jeg selv har prøvd det, og at jeg foretrekker alkoholrus.
Jeg kan ikke bekrefte dette, men personlig tror jeg at virkningen på hasj varierer fra individ til individ, og at enkelte vil tåle dette bedre en andre. Norge har nokk alkiser, om vi ikke skal ha en haug med junkier og.

Og det dere sier om at ingen har dødd av hasj, vilket grunnlag har dere til å uttale det?, har dere drevet veldig mye forskning på området?, jeg er jaffal skeptisk til utsagnet.
Kansje folk dør mer spontant av alkohol, men jeg tror(legg merke til "tror") at cannabis forkorter livet.

Er det rart at flere ulykker skyldes alkohol, når de aller fleste nordmen over 18(under og)
drikker? mens bare få prosent av helheten røker.

Jeg kan forøvrig spørre hva dere ville foretrukket; at foreldrene deres tok set noen glass vin på kvelden, eller at di tok seg et par gram?

Beklager forøvrig viss enkelte begreper er brukt feil.
Vis hele sitatet...
Desverre så handler legalisering om nettop hva vanlige folk som deg tror.

Cannabis er ikke narkotika. Det står riktignok på narkotikalisten, men hvis vi går ut ifra definisjonen narkotisk så har nok alkohol en mer riktig plassering der. Naturligvis varierer virkningen av hasj fra person til person, og fra plante til plante. Det finnes tusenvis av forskjellige "arter" cannabis avlet frem med rus eller medisinsk virkning som hovedmål - og da sier det seg selv at med over 400 forskjellige stoffer i planten så har konsentrasjonen av de forskjellige stoffene mye å si. Det blir på en måte det samme som ved rødvin, øl og champagne - alle sammen virke i og for seg noe forskjellig på mennesker.

Heldigvis er ikke cannabis så avhengighetsdannende, så hvis vi bare får en slags norm og et vetugt bruksmønster inn i befolkningen så tror jeg ikke du har noe å bekymre deg for ang. junkiene.

Nå strides riktignok de lærde om hvorvidt det er noen faktisk dødsfall - det har vært rapportert et og annet tilfelle, men såvidt jeg vet er det ingenting som faktisk kan bevises enda, da flesteparten har vært i kombinasjon av større mengder amfetamin og / eller alkohol. Men alt i alt, med cannabis som det mest brukt rusmidlet ved siden av alkohol - og bare ett par dødsfall som kaaanskje kan knyttes direkte til cannabis (og dette på en global skala), så skal det ikke mye matte til for å se at, tja, kanskje det ikke er så farlig som jeg trodde? :-). For skylds skyld kan jeg kanskje nevne at det hvert år dør tusenvis av mennesker av dispril / aspirin, bare i USA....

Å sammenligne hvorvidt du vil at våre foreldre skulle ta seg et par glass vin, eller et par GRAM hasj en kveld - blir strengt tatt som å spørre om vi syns de burde tatt seg en joint eller en helflaske vodka. Et par gram er ganske mye. Men når det er sagt så har jeg lenge lurt på om jeg skal prøve å få min far på 77, som i årevis har slitt med alkoholproblemer, til å begynne å røyke hasj eller marihuana i stedet for. Av alkohol blir han irritabel, kranglete og tilbøyelig til å gjøre lovbrudd som å kjøre beruset. Jeg vet ikke, men jeg er villig til å gi det en sjangse. Men hvordan tar man noe slikt opp med en gammel man som i alle år har sett på cannabis som "narkotika", noe fremmed og forferdelig? :-/

Nei, du kan tro hva du vil, men jeg og mange andre vet - og det er plenty av forskere som backer oss opp!